Westessons 100 favoritfilmer: nr 6

Inlägg #1: Postat: 2002-04-19 20:35:00
valle w
tyvärr - eller tyvärr och tyvärr, det är det väl ingen som lider av - så verkar det ju inte vara så. en mängd annars fullt pålitliga människor med friskintyg tycker han gör tråkiga eller gapiga eller självupptagna filmer. det sista är visserligen sant, men i min bok hamnar det ju enbart på pluskontot. roligt förresten att vi kan vara lite överens så här på sluttampen. mvh.
Inlägg #2: Postat: 2002-04-20 13:15:00
Juanita
Jag skulle nog ta bort alla svenska filmer som du har med, Ingmar Bergman är ett undantag och sen skulle jag slänga in Sjunde inseglet på top 3, Cykeltjuven skulle jag har högt. Tillsammans skulle inte få sniffa på min top 1000, Bo är förmodligen en favorit för dig för han dominerar listan. I helhet så tycker jag att du har gjort en mycket bra lista om vi kan bortse för Bo och Tillsammans och några fler filmer men å andra sidan så skulle du inte skriva under helt och hållet på min top 100 lista.
Inlägg #3: Postat: 2002-04-20 13:20:00
Juanita
Dazed är en cool film men jag tycker inte att det är ett mästerverk men det är din lista, varför har du inte med Nuovo cinema Paradiso? Moulin Rouge må vara en ny film men jag tycker att det är en superbra film, har den lätt på min top 100, sen så saknar jag von Trier, jag saknar Oliver Stone mm. Det har varit ett nöje att läsa din lista.
Inlägg #4: Postat: 2002-04-21 20:56:00
valle w
Cinema paradiso är inte med eftersom jag - och jag skäms, jag skäms - inte sett den. Oliver Stone är inte med för att han är en reaktionär konspirationstänkare som gör pompösa tretimmarsfilmer av stoffet till en AB Debatt-artikel. von Trier är med, men bara när hans självironi omfattar också hans filmer Riket. Moulin Rouge var väl... lite häftig. Absolut inte mer.
Inlägg #5: Postat: 2002-04-21 20:59:00
valle w
Jag är väl medveten om att jag har överseende med vad man skulle kunna kalla konstnärliga svagheter i svensk film, eftersom de attraherar mig utifrån så många andra premisser. Jag förstår till exempel vad de säger, även det mer finstilta.
Inlägg #6: Postat: 2002-04-21 21:00:00
valle w
För övrigt är det väl märkligt att påstå att Bo Widerberg dominerar en lista när tre av hundra filmer är hans. Jag skulle förr säga att amerikansk humor, maffiafilm, Woody Allen eller sjuttiotalet dominerar. Mvh.
Inlägg #7: Postat: 2002-04-23 18:08:00
Juanita
Det är väl inte många som har med mer än fler än tre filmer på din lista, Woody Allen, Scorsese och Copolla. Han är i allafall med i ett mycket fint sällskap, jag tycker faktiskt att Bergmans Sjunde inseglet är ett mästerverk, Cykeltjuven ska vi inte prata om... vilken film. De 400 slagen.... ajajaj, solklar top tio film, den fick jag från din lista, jag tackade dig för det...
Inlägg #8: Postat: 2002-04-23 18:15:00
Juanita
Moulin Rouge är ett mästerverk, det är en superfilm. Sen så måste jag få nämna de sämsta filmerna på din lista, Fyra bröllop, Tillsammans, Bo Widerberg samtliga filmer, *M*A*S*H*, Snuten i Hollywood, Ghostbusters och Ghost. Skoja lite.
Laddar...