Inlägg #1: Postat: 2002-04-19 20:24:00
|
Oskar S |
Kanske är det Y-genens defekt som resulterar i genialitet?
Jag har själv funderat mycket över varför nästan alla stora personer var män. Det enda område där kvinnorna tilläts briljera var ju litteraturen och även det var ovanligt framtill våra dagar.
Ett stort teoretisk problem och politiskt minfält. Men att hävda att mannen till sin natur är intellektuellt överlägsen är inget jag vill göra.
|
|
Inlägg #2: Postat: 2002-04-19 22:14:00
|
Jenny N |
Så här är det; pojkfoster har av okänd anledning känsligare hjärna och drabbas oftare av hjärnskador, typ mbd, lättare cp-skador, autism.
När det gäller genialitet är det svårare. Det finns fler erkända manliga genier men vid IQ-tester säger inte allt är män och kvinnor med liknande bakgrunder lika ofta genier. över 160 i IQ Forts...
|
|
Inlägg #3: Postat: 2002-04-19 22:19:00
|
Jenny N |
Det enda man kan säga säkert det är att kvinnor historiskt sätt inte har haft tid. Vi vet ingenting om Shakespears frus förmåga att skriva eftersom hon med all sannolikhet inte hade tid att sätta sig ner och göra det. Många av de kvinnor som räknas till genierna som t.ex Selma Lagerlöf har varit ensamstående. Forts...
|
|
Inlägg #4: Postat: 2002-04-19 22:24:00
|
Jenny N |
Förresten Oskar, jag tycker du skriver bra och personligt om något svårt. Jag läste också DN:s våldtäkts artiklar och ville bara sätta mig ner och gråta. Jag har döttrar, ska jag varna dom för män ? Jag har en son, ska jag oroa mig för att han ska bli förövare ?
|
|
Inlägg #5: Postat: 2002-04-19 23:22:00
|
anna |
ok. jag undrar vad som hade hänt om t.ex. newton varit en kvinna. hon skulle nog ha spärrats in...
|
|
Inlägg #6: Postat: 2002-04-20 10:38:00
|
Oskar S |
Ja, Jenny du måste tyvärr oroa dig och det oavsett hur snäll din grannes tonårsson kommer att bli fyllan förändrar beteende, liksom grupptryck och oavsett hur självständig och stark dina döttrar är.
Jag önskar att det inte vore så.
Dock är rena överfall ute på stan inte så vanliga.
Visst är det svårt, jag är inte stolt att jag tvingas till att skriva vad jag tänker.
|
|
Inlägg #7: Postat: 2002-04-20 10:42:00
|
Oskar S |
Jenny -
Manlighet är alltså skörare än kvinnlighet - är det därför vi beter oss som svin? Susan Faludi beskriver på ett mycket intelligent och inträngande sätt den amerikanske mannens psyke och dilemma i den mycket intressanta boken "Ställd - förräderiet mot mannen". Mannen som har svårt att finna sin plats som ornamentalt kuttersmycke med sina "egenskaper" som uppvisningsattribut i kampen för att synas.
Anna - du har nog rätt :-
|
|
Inlägg #8: Postat: 2002-04-20 20:10:00
|
Jenny N |
Fast Oskar jag har stor förtröstan. Jag tror att den svenske mannen kommer att stå för en världsrevolution. Jag ser så många män vars manlighet inte sitter i skryt, prestige o.s.v. Män som kan stryka sparkdräkter utan att deras manlighet hotas. Jag tycker t.ex ömsinthet är mer en manlig dygd.
Minns också att nästan alla dom som andvänder våld själva varit utsatta. Det går att bota !!
|
|