Inlägg #1: Postat: 2002-04-18 13:11:00
|
KYREUS |
Det finns många offentliga personer som öppet berättat om sitt liv i media. Om sina svårigheter i livet, i äktenskapet, med droger osv. Samtidigt har omvärlden diskuterat det samma. Problemet är inte DET ÖPPNA SAMTALET, problemet är just de bakomliggande problemen.DanskTV sände 17/4 på nyhetstid ÖPPET SAMTAL med 2 tvillingar med anorexia./forts
|
|
Inlägg #2: Postat: 2002-04-18 13:13:00
|
KYREUS |
Skälet till den typen av öppenhet är att den hjälper många andra, tex de som är i farozonen. Vi människor har olika ideologier om värdet av öppenhet. Jag tillhör den kategori människor som lever mycket öppet och tror på öppenhet. Men jag respekterar självklart att många har en annan mening. mvh KYREUS
|
|
Inlägg #3: Postat: 2002-04-18 13:17:00
|
KYREUS |
Annat exempel: två läger ang sk sexuell läggning. En grupp menar att det är var och ens privatsak. Andra, som jag mfl, menar att om man
just som jag som är bisexuell så kan man välja att säga det öppet. När jag kom ut som präst och öppet berättade om min läggning och dess svårigheter vet jag att det hjälpte många andra i samma situation. mvh KYREUS
|
|
Inlägg #4: Postat: 2002-04-18 13:33:00
|
Bengt |
Jag har egentligen inga som helst invändningar mot vad du skriver. Min springande punkt är dock den tveksamhet jag känner inför din fokusering på K och hur detta drabbar henne. Den frågan undviker du.
|
|
Inlägg #5: Postat: 2002-04-18 13:40:00
|
KYREUS |
Bäste Bengt: Du måtte väl ändå veta hur inte minst kvinnliga programledare på TV är sk förebilder för många unga kvinnor?
Läs också ett annat amerikanskt exempel i en kommentar från Amanda Hellberg här i det sk kommentatorsfältet. mvh KYREUS
|
|
Inlägg #6: Postat: 2002-04-18 14:28:00
|
Bengt |
Bäste Kyreus!!
Du undviker fortfarande frågan om hur K drabbas! oavsett om hon lider av Anorexia el. inte.
Hur mycket skall en offentlig person tåla av ryktesspridning??
I övrigt är jag FÖR en helt ÖPPEN debatt om ALLT!!
DOCK!! Var rädd om enskilda personers rätt till integritet.
OCH!! Trivialisera inte begreppet Anorexia Nervosa.
|
|
Inlägg #7: Postat: 2002-04-18 16:31:00
|
KYREUS |
Rätt, Bengt, att vi skall värna människors integritet. Men det finns också en hänsyn som gör så långt att omvärlden inte bryr siglikgiltighetens samhälle. Dit är vi på väg. Sen delar jag Din uppfattning att Anorexia självklart inte skall "trivialiseras". Som präst skulle jag avslutningsvis vilja säga att människor snarare lider av omvärldens kyla/frånvarande än värme/engagemang. Men balansgången är delikat.
- mvh KYREUS
|
|
Inlägg #8: Postat: 2002-04-18 21:03:00
|
Bengt |
Tack Kyreus för ett givande meningsutbyte! För tillfället kanske ämnet är uttömt. Lycka till!!!
Mvh! Bengt
|
|