|
Inlägg #1: Postat: 2002-04-17 11:25:00
|
|
KYREUS |
Offentliga personer måste "våga"
ta/delta i sk känsliga debatter.
mvh KYREUS
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2002-04-17 12:35:00
|
|
douglas |
svar till Anna-Li: skitsnack från Dig!
Kändisar måste palla att bli kollade.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2002-04-17 14:00:00
|
|
Niklas J |
Är nog böjd att hålla med Anna Li. Kyreus, du menar alltså att om jag har en misstanke om ngn offentlig person, som bara är min rena gissning exempel: Ser inte Carl-Einar Häckner lite galen ut? Har han drogat? Suttit inne på mentalsjukhus?, så är det OK, eftersom personen måste "ta debatten"?
Men tänk om det är så att ryktet eller frågan du tar upp sätter sig hos folk? Mer än vad den offentliga personens "avbön" skulle göra? Hur agerar man då?
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2002-04-17 20:16:00
|
|
KYREUS |
Erkänner det "känsliga läget", självklart. Har tänkt mycket länge, innan jag skrev det här. Men, bäste
Niklas J. - skall vi inte kunna tala öppet om "offentliga problem", sånt som kan drabba alla? Jag har inte påstått något, jag har ställt en enligt mig och många - väsentlig fråga. Drabbade är ofta i slutändan tacksamma att omvärlden - "såg".
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2002-04-18 09:50:00
|
|
Bengt |
Tänk en gång till Kyreus!!!!!
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2002-04-18 09:53:00
|
|
KYREUS |
Till Bengt: jag jobbar med den här typen av kris-/problemfrågor hela tiden. Med gott resultat: mina kurators-psykolog-kollegor förespråkar också öppenhet/diskussion. Dvs att man vågar "se" medmänniskors problem;
närma sig problemen och påtala dem.
mvh KYREUS
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2002-04-19 22:18:00
|
|
Anna Li |
Men det du gör här nu är att prata OM ngn som eventuellt har problem. Det är inte samma sak som att prata MED den som har problem. Såklart att en öppen diskussion MED hjälper, men att bli pratad OM när man är sjuk om det är så nej fy så obehagligt!
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2002-04-22 16:25:00
|
|
Niklas J, senkommet svar |
Jo, Kyreus, visst skall vi ta upp känsliga problem, och självklart också med exempel. Men då får de gärna vara underbyggda. Jag vänder mig mot att du utan att ha något som helst belägg, bara din egen gissning, pekar ut en person som anorexia-sjuk. Förstår att ditt syfte är gott, men det kan bli väldigt fel ändå.
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2002-04-22 16:28:00
|
|
Niklas J, igen |
Och nej, du har inte i texten sagt rent ut att personen i fråga har anorexia. Men för mig är formuleringen "Allt smalare hals, vekare framtoning,
seniga händer... har Katarina - anorexia?" påfallande lik det man brukar se i Svensk Damtidning och liknande publikationer.
|
| |