|
Inlägg #1: Postat: 2002-04-17 15:21:00
|
|
Fridolin |
Touché!
Märkligt nog har ingen utav Hannes supportrar kommenterat detta..
Talar sitt övertydliga språk!
Snyggt Gunnar!
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2002-04-17 22:12:00
|
|
gustav almestad |
klart man vesslar ur när man måste stå för något på allvar...
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2002-04-17 22:13:00
|
|
gustav almestad |
klart man vesslar ur när man måste stå för något på allvar...
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2002-04-18 00:01:00
|
|
Sascha |
Anledningen är naturligtvis att Hannes riskerade att bli frihetsberövad under en längre tid, om han stod för sitt handlande - och det finns ingen som tjänar på det.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2002-04-18 10:22:00
|
|
Bengt |
Så om man riskerar något skall man inte stå upp för åsikter el. handlingar!!
Det är verkligt genuin Feghet Sascha!!!!!!!!!!!!!!!!
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2002-04-18 13:44:00
|
|
sdfg |
Hannes gör ingen nytta bakom galler, klart att han inte vill sitta en sekund mer än vad man behöver. Det har inget med feghet att göra...
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2002-04-18 13:47:00
|
|
Sascha |
Jag tar inte ställning till om du eller någon annan, i alla situationer, SKA uttrycka en åsikt. Men om jag upplevde hot om bestraffning, skulle jag förmodligen bli rädd, vilket kanske också skulle få konsekvenser för vad jag i den stunden väljer att berätta eller tiga om. Sedan finns det ingen anledning att för den skull förespråka en sådan ev. rädsla, men man kan ändå ha förståelse för den.
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2002-04-18 16:34:00
|
|
Bengt |
sdfg förstår överhuvudtaget inte vad jag skriver.
Sascha, jag förstår din poäng om rädsla. Jag uppfattade dock inte att Hannes var rädd under förhören, utan att han av andra skäl höll inne med de detaljer, som han idag går ut med helt öppet.
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2002-04-20 23:09:00
|
|
sdfg |
Bent: Jag kan läsa, men jag tror att in en situation där man riskerar att få ett långt straff och väger strategierna emot varandra så väljer nog de flesta den strategin som kan ge lindrigast påföljd. Pragmatik, inte nödvändigtvis feghet eller rädsla.
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2002-04-20 23:10:00
|
|
sdfg |
Bengt:Läsa men inte skriva tydligen.
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2002-04-21 00:52:00
|
|
Donken |
sdfg: Med den "pragmatiska" inställningen kommer man ingen vart om man vill bli en politisk hjälte vilketHanneshelt uppenbart vill. Hur skulle det sett ut om t ex Nelson Mandela hade strykt de vita domarna medhårs när han riskerade att bli dömd? Inte för att Hannes har någon som helst avlägsen likhet med Mandela förresten, han liknar mer vissa patetiska nazister under Nürnbergrättegången...
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2002-04-21 12:26:00
|
|
sdfg |
Donken: om nelson mnadela hade sett till att få ett lindrigare straff, hade du tyckt att han oxå liknar patetiska nazister under nürenberg??? Det hade iaf inte jag...
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2002-04-21 15:24:00
|
|
Donken |
sdfg: Ja, han hade liknat dem i det avseende att han inte hade stått för sina åsikter när det väl gällde, men inte i något annat naturligtvis. Med ditt resonemang borde exempelvis sverige ha blivit nazistiskt i början av 40-talet eftersom vi då riskerade att "straffas" p g a våran demokrati... Ynkligt.
|
| |
|
Inlägg #14: Postat: 2002-04-22 10:50:00
|
|
Fridolin |
Generellt sett måste man våga ta ansvar för sitt handlande och inte fega ur när det kommer till lite fängelsetid. Hannes borde väl se sig som martyr och krigsfånge som nynazisterna ungefär..
|
| |
|
Inlägg #15: Postat: 2002-04-24 22:03:00
|
|
Bengt |
sdfg kan inte mena allvar med sitt sätt att diskutera. Pragmatism och feghet kan verkligen gå hand i hand. Det finns hur många historiska exempel som helst!!!!!!!!!!!
|
| |
|
Inlägg #16: Postat: 2002-04-25 08:39:00
|
|
Anders Linnard |
att jämföra Hannes med nazister visar bara på hur enkelspåriga ni är. Vad vet ni om vad Nelson mandela gjorde under rättegången. nu är det ju så att Hannes rättegång kom i ett klimat där pressen och rättsväsendet hetsade mot honom. Rättegångarna var en fest i osaklighet och indiciedomar. Varför ensidigt riskera förlängda straff? Polisen skjuter ner oskyldiga fotografer och går fria.
|
| |
|
Inlägg #17: Postat: 2002-04-25 20:06:00
|
|
Donken |
Anders: Ang Mandela: Har läst Anthony Beevors tjocka biografi. Ang Hannes som Nazist: Han har inte många likheter med en nazist förutom det faktum att han försökte slingra sig när han var tvungen att ta konsekvensen av sitt agerande. Jag tvivlar dock inte en sekund att han hade varit en rabiat hitlerjugend/SA-anhängare om han växt upp då det begav sig...
|
| |
|
Inlägg #18: Postat: 2002-04-26 20:39:00
|
|
Bengt |
Majoriteten av oss svenskar vill ha ett samhälle där brott beivras och brottslingar straffas. Trots alla brister i vårt samhällssystem är det betydligt behagligare att leva här även för brottslingar än i det samhälle som Hannes och hans revolutionsromantiska kompisar pläderar för!!
"En revolution är ingen thebjudning"
Mao Tse Tung
|
| |
|
Inlägg #19: Postat: 2002-04-26 20:45:00
|
|
Bengt |
Studera f.ö. utveckling/situation i ALLA de länder där en s.k. revolution har genomförts, och nämn det land du väljer att leva i !!!
|
| |
|
Inlägg #20: Postat: 2002-04-27 08:55:00
|
|
Sascha |
Bengt: Polisen i Gbg följde inte svensk lag då de t.ex. frihetsberövade människor utan misstanke om att dessa begått brott, då de störde demokratiska möten och använde sig av övervåld. Oavsett hur andra samhällssystem ser ut, så hoppas jag att du och jag kan vara överens om att svensk polis bör stå till svar för de kriminella handlingar som de har begått.
|
| |