Kvinnlig karriär har sitt pris!

Inlägg #1: Postat: 2002-04-15 13:46:00
Susanne Gräslund
Jag är själv ett lysande exempel på en kvinna som har det svårt idag. Jag är snart 29 år och har precis börjat jobba efter att ha disputerat i bioteknologi. Tidigare har det varit svårt att skaffa barn eftersom jag inte haft rätt till föräldrapenning särskilt länge och nu när jag precis börjat jobba måste jag ju arbets in mig på företaget innan jag vågar vara mammaledig.
Inlägg #2: Postat: 2002-04-15 13:50:00
Susanne Gräslund
Dessutom vill jag ju omsätta min långa utbildning till en arbetskarriär som jag i alla fall inte känner mig alltför missnöjd med. Jag skulle jättegärna skaffa barn nu, men känner mig nödgad att vänta också av lojalitetsskäl mot företaget. Det känns i alla fall skönt att kunna säga till min chef att jag och min sambo kommer att dela lika på eventuella framtida föräldraledigheter.
Inlägg #3: Postat: 2002-04-15 22:59:00
Tomas Nyman
Susanne!
Självklart skall kvinnor ha samma rättigheter och möjligheter till karriär som männen. Men det jag försöker säga utan att för den skull lägga all skuld på kvinnorna till det för låga födandet är att vi... staten behöver tänka om och se över vårt bo och säkra fortplantningen.
Vi har ju börjat vidtaga åtgärder för att säkra naturens framtid så varför skulle vi inte säkra vår egen?
Inlägg #4: Postat: 2002-04-16 10:15:00
Susanne Gräslund
Varför skrev du då att det var kvinnliga karriärer som var fel, när du egentligen menade att män inte tar ett tillräckligt föräldraansvar? Det är ju nämligen det som gör att kvinnor diskrimineras och därför tvingas vänta med barn. Om föräldraskapet var helt jämställt skulle det nog se annorlunda ut.
Inlägg #5: Postat: 2002-04-16 10:16:00
Susanne Gräslund
Men visst har du rätt i att samhället som det ser ut idag diskriminerar folk som vill skaffa barn. Barn ses av arbetsgivare som en belastning och inte en tillgång.
Laddar...