|
Inlägg #1: Postat: 2002-04-13 18:34:00
|
|
Frederik |
Well, according to neuroscientists consciousness is an emergent phenomenon of brain activity. Philosophically speaking however their arguments are rather questionable. The consciousness that asks the question What is the meaning of life? is not the kind of consciousness that can hear the answer Arthur Deikman. Some things can only truly be understood in silence and awe. And thats where true religion starts.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2002-04-13 18:46:00
|
|
Erik |
Tror aldrig att man kan veta det säkert, men å andra sidan är det ett jäkla svårt jobb att göra en sådan här bra illusion eller vad du nu vill kalla det.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2002-04-13 19:00:00
|
|
niklas |
hmm.. Jag har för mig att descartes snarare använde detta för att få ett svar på frågan ifall han egentligen överhuvuditaget existerade. Då blir det svårt att koppla det eller bygga något mer på orden.. Eftersom han funderade över sin existens så måste han existera. Han skulle lika gärna kunna existera utan att fundera över sin existens. Det är bara ett bevis! Alltså stämmer inte det med: jag tänker inte, alltså finns jag inte...
Bara en tanke..
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2002-04-13 19:07:00
|
|
Tomas |
I ditt minne finns bl.a. medärvda instinkter, inlärda beteendemönster och medvetandet, vilka ger dig din personlighet. Och för mig är din personlighet "du" och för mig är "jag" min personlighet. Alltså finns "jaget" i din personlighet.
Om något av ovan försvinner eller påverkas av sjukdom etc. så försvinner din personlighet och med den ditt "jag". Din kropp är mycket riktigt inget annat än ett skal bestående av en knippe molekyler.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2002-04-13 19:47:00
|
|
To Young - Alise |
Bara dom tankarna att du kanske inte finns, bevisar att finns. Man kan inte tvivla på sin existens om man inte existerar. Du existerar!
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2002-04-14 13:28:00
|
|
Ivan |
Amo ergo sum
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2002-04-14 13:33:00
|
|
Filosofen |
Wow. Har du precis stött på Descartes ? Så märkvärdigt.
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2002-04-14 18:59:00
|
|
Ann-Katrin Israelsson |
Så små vi är på jorden, i rymden, i livet.
Mycket tror jag faktiskt handlar om att äta mjukglass, klappa hundar och hålla i dem man älskar, för då blir frågor som dessa mindre skrämmande.
|
| |