|
Inlägg #1: Postat: 2002-04-11 23:43:00
|
|
Anders |
Djee, lustigt att just kravall-mupparna var de som spelade "makten" i händerna då. Menmen, vi kan ju ha tävling i vem som droppar de radikalaste fraserna och skita i om det verkligen gör någon nytta.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2002-04-12 09:04:00
|
|
Jesper N |
Det är betydligt lättare att få sympati om man blir ett offer. Stenkastarna hade antagligen fått mindre spö av poliser och betydligt mer sympati av allmänheten om man get fan i själva stenkastningen. Stenkastarna lyckades inte bevisa att man är tvungen att försvara sig mot polisen, däremot visade de att vissa poliser slår lite extra på folk de misstänker utsatt dem för livsfara. Men det är knappast något nytt.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2002-04-12 09:43:00
|
|
Anders Linnard |
Minns ni Amsterdam -97? Eu-toppmöte. Tvåhundra gripna och misshandlade. Människorättsorganisationer klagade över att man bröt mot de mänskliga rättigheterna. Men demonstranterna försvarade sig inte. Inte ett skit hördes i media. Maktritiker får aldrig sympatier av media och makten. Får man det, så är man förmodligen ofarlig.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2002-04-12 10:03:00
|
|
Niklas J |
Anders Linnard: Var det inte Göteborg det pratades om här? Har en kompis som bevakade toppmötet för en tidning - han var ute på stan samtliga dagar. På min fråga om vilket av tillfällena som var det jobbigaste, svarade han: "Avenyn på fredagen. Då var det bara besinningslöst våld, och polisen var långt borta."
Går det att inse att vare sig alla poliser eller alla som rörde sig på gatorna är av godo?
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2002-04-12 10:15:00
|
|
Michael Lundahl |
Upplopp och livsfarlig stenkastning är att "försvara sig"? Du är för rolig du Linnard... spåeciellt som det verkar att du tror på den där fullständigt skruvade "logiken". Antingen det eller så är du en vänsterhatare som kör smutskastningskampanj.
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2002-04-12 10:20:00
|
|
Anders Linnard |
Jo, men jag gjorde en jämförelse för att bevisa att Jesper har fel.
"Polisen var långt borta" Då var inte din kamrat med uppe vid Berzeliigatan, när polisen attackerade och startade upploppen. Och längs Avenyn var det inget "besinningslöst våld" mot annat än egendom. Det kallar jag inte våld utan förstörelse.
Och jag var också där och återger alltså inte andrahandsuppgifter.
Din kompis påstå att man skulle ha attackerat civila, eftersom polisen inte var där. Det är en förbannad lögn.
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2002-04-12 10:26:00
|
|
Anders Linnard |
Lundahl: Du var inte där och du har inte sett det i media, eftersom, trots stor täckning, ingen visat upprinnelsen till kravallerna. Polisen attackerade en fredlig och laglig om än tillståndslös demonstration. Inget våld förekom polisens. Efter polisens attack återstod endast de som försvarade sig, vilket ger en fingervisning om polisens uppsåt och hur sådant bör bemötas. Det är olagligt att attackera demonstrationer. Det vet du väl.
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2002-04-12 10:42:00
|
|
Niklas J |
Linnard: OK, du kallar det förstörelse, jag kallar det våld. Nej, han befann sig inte vid Berzeliigatan, men hängde med från Valand och neråt. Och fick se våld/förstörelse. Och poliserna var långt därifrån. Starkt att på ett misstolkat ord få det till att min vän hävdar att demonstranter attackerat civila vilket han givetvis aldrig sagt.
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2002-04-12 10:44:00
|
|
Fridolin |
Anders: andra kritiker som Greenpeace då. De gör aktioner, de tar sina straff OCH de får medial uppmärksamhet.
De respekterar poliserna som varandes där för att de måste göra sitt jobb och inget mera.
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2002-04-12 10:49:00
|
|
Fridolin |
Det är dock inte olagligt att upplösa folksamlingar om så behövs. Du är så enkelspårig i ditt språkbruk, det var inte en attack, det var ett upplösande av en folksamling. Att ni ser det som en attack, ja det är ditt perspektiv. Och er möjlighet att börja ramponera avenyn. Moget Linnard.
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2002-04-12 14:17:00
|
|
Jesper N |
"Efter polisens attack återstod endast de som försvarade sig" Nåja, från en balkong på Avenyn syntes det tydligt att ett antal mindre grupper, helt synkroniserade, maskerade sig och började röra sig mot mässan. Naturligtvis såg polisen detta och försökte avbryta det blivande upploppet, vilket från marken vid mässan framstod som att polisen attackerade besinningslöst. De enda som var kvar sedan var de som gillar att slåss med poliser och förstöra McDonalds.
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2002-04-12 16:34:00
|
|
ANders Linnard |
Jesper N. & Fridolin:
En attack man släpper hundar och rider ner flyende demonstranter. Annars kunde man ha uppmanat att demon skulle upplösas innan man ingrep.
Du har sett i syne Fridolin. Jag stod alldeles bredvid det svarta blocket. De, liksom alla andra, stod still.
Angående mitt språkbruk. Jag kallar saker för vad de är. Förstörelse är förstörelse, våld är våld, attack är attack och upplösande är upplösande.
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2002-04-12 16:37:00
|
|
Anders Linnard |
Ang Greenpeace: varför ska man ta ett straff när man försöker förhindra övergrepp? Jag respekterar Greenpeace, men de sysslar med sakfrågor och inte ett motstånd mot makten som sådan. Den här rörelsen syftar förhoppningsvis till att omöjliggöra den feodalism som i dag styr samhället. Det omöjliggör samförstånd.
|
| |
|
Inlägg #14: Postat: 2002-04-13 19:04:00
|
|
Mc G |
Jag håller med i mångt och mycket, men kan inte förstå valet av taktik som många anarkister använder. Vi lever i en värld där media ägs av intressen som står i motsättning till de som ni säger er försvara. Fattar ni inte att det är kontraproduktivt att bli provocerade av poliser?
|
| |
|
Inlägg #15: Postat: 2002-04-13 19:07:00
|
|
Mc G |
Framförallt med tanke på att det samtidigt samlas människor i tusentals för att demonstrera?
Jag vet att det är svårt att besinna sig, men många anarkistiska grupperingar gör det så lätt för polisens provokatörer, och spelar dem rakt i händerna. Vad tror ni, att om ni nitar poliser vinner något pris, eller kommer närmare ett bättre samhälle?
|
| |
|
Inlägg #16: Postat: 2002-04-15 14:00:00
|
|
Niklas J |
Linnard: Du kallar saker för vad de är? Så förstörelse av tredje parts egendom längs Avenyn är... försvar?
|
| |
|
Inlägg #17: Postat: 2002-04-15 16:56:00
|
|
Anders Linnard |
MC G: Jag håller med. Det är kontraproduktivt att slå sönder saker längs Avenyn. Hela demonstrationen borde stannat kvar och försvarat sig. Hela vänstern borde radikaliseras så att den inte springer i maktens ledband, utan backar upp sina kamrater.
Niklas: Nej, jag kallar det förstörelse av egendom och inte våld eller självförsvar. Såklart.
|
| |
|
Inlägg #18: Postat: 2002-04-16 08:18:00
|
|
Mc G |
Nej, hela demonstrationen skulle inte stannat kvar... det tror jag inte. Vad skulle vi vinna på om 25 000 personer, istället för tågade mot EU/EMU tågade mot våld? Då skulle det bli ännu större fokusering på våld om det nu är möjligt. Och det hade vi bara förlorat på. Att det sedan i talen hade kunnat göras bättre uttalanden är en annan femma.
|
| |
|
Inlägg #19: Postat: 2002-04-16 12:43:00
|
|
Anders Linnard |
När demonblev attackerad borde man ha markerat att man inte tolererar sådant.Det hade varit en nyttig läxa om polisen drivits tillbaka och genom sitt agerande istället riskerat EU-delegaternas säkerhet.
|
| |
|
Inlägg #20: Postat: 2002-04-17 00:28:00
|
|
Mc G |
Nyttig läxa för vem? För de poliser som är vanliga knegare även om många av dem är rasister och även de våldskåta? För de som vill visa på att EU är ett odemokratiskt projekt nej för de hade tvingats diskutera helt andra frågor, vilket i.o.f. oxå hände? För vem?
|
| |