|
Inlägg #1: Postat: 2002-04-11 12:26:00
|
|
Ali Esbati |
Texten är inget avståndstagande. Jag behöver inte ta avstånd från saker jag inte gjorde. Texten handlar om politisk strategi och stekastarnas elitistiska folkförakt. Polisen sköt inte i nödvärn. Att polisen skjuter folk är ingen liten sak som man "blåser upp". Och generaliseringen är nödvändig. Det är ingen individuell fråga att människor skräms till tystnad eller att vi får en fascistisk utveckling.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2002-04-11 12:34:00
|
|
Michael Lundahl |
Ali: Förklara gärna hur du kommer fram till att det inte var nödvärn. Men kör det gärna utan att försöka dig på Janne Josefssons fula trick, det vill säga vifta med videoband och säga "Ja men de missade ju" och därmed förutsätta att svenska polisen har förmågan att se in i framtiden. Väntar ivrigt på svar.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2002-04-11 12:36:00
|
|
Michael Lundahl |
Och när du är klar med det svaret får du gärna följa upp med att svara på det jag frågade tidigare: Vilka är dessa "demonstranter" du påstod blev skjutna av polisen?
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2002-04-11 13:35:00
|
|
Fridolin |
Ok, då ber jag om ursäkt för mitt misstag. Jag hoppades att du hade tagit av dig skygglapparna men så var visst inte fallet. Synd!
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2002-04-11 13:37:00
|
|
Fridolin |
Ali: Du generaliserar och blåser upp hela händelsen. Polisen i Sverige skjuter i nödvärn ett par andra gånger om året. Här handlade det om en av dina "vänner" som blev skjuten, det är skillnaden. När du med ord om att polisen skjuter demonstranter beskriver en enskild skjutning så är det att blåsa upp.
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2002-04-11 13:39:00
|
|
Fridolin |
Ali, dina dogmatiska skygglappar förblindar dig. Du talar om att bli skrämd till tystnad, vad gör då isf organisationer som t ex AFA som maskerade under demonstrationståg skjuter signalbloss mot dem som håller fram plakat som kräver att de skall demaskera sig. Håll rent i ditt egna bo Ali för där har du en soppa att reda ut.
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2002-04-11 13:42:00
|
|
Fridolin |
Skjutningen i göteborg handlar om individer inte om en generalisering. Det handlar om att individ X bedöms som ett så stort hot av individ Y att denne ser sig nödgad att ta till den yttersta utvägen mot X. Mikro, inte makro. Jag vet att du gärna dogmatiskt och retoriskt generaliserar men det är fel i sak Ali.
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2002-04-11 14:20:00
|
|
Sten |
Ordmassor och intern käbbel påminner starkt om -68. Vilka av e r återfinns i maktens och kapitalismens korridorer om 10 år?
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2002-04-11 14:51:00
|
|
Fridolin |
Sten: jag finns redan där.
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2002-04-11 19:16:00
|
|
Olof Öberg |
Jag förundras fortfarande över att Ali Esbati et al inte tar avstånd från stenkastningen etcetera medan partiet han företräder hävdar alla män har ett ansvar för vissa mäns våld mot kvinnor. Jag skulle anmäla en kvinnomisshandlare till polisen direkt, men de som gick i samma demonstrationståg som vandaler och stenkastare verkar göra sitt bästa för att skydda dem från rättvisan. Men å andra sidan så ser jar inte marxism som vetenskap heller så denna logik är nog inte för mig.
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2002-04-13 11:31:00
|
|
Joakim |
Att Polisen agerade i nödvärn är ett sinnessjukt skitsnack. Men de som påstår detta bevisar bara vart de står. Det är samma människor som tycker att Polisen gick för mjukt fram, de vill nämligen stävja motstånd med våld, ungefär som Israel gör just nu mot palestinierna. Så nästa steg blir väl att vi kallar in elitsoldater nästa gång folk protesterar. Men vad är konstigt med det? Övermakten har i alla tider brukat våld mot sina motståndare.
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2002-04-14 23:12:00
|
|
Fridolin |
Joakim: jag ser det som finns att se på videoupptagningarna av skjutningen. Josefssons efterkonstruktioner och s k bevisning tja, den håller helt enkelt inte. Blanda inte in israel eller elitsoldater i det här. Det handlar om att folkrörelser skall kunna göra sina röster hörda utan att ett kravallpack med komplex förstör för alla parter.
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2002-04-16 08:26:00
|
|
Mc G |
Det var ett enkelt sätt att inte acceptera bevis. Jag tycker det är ytterst tydligt att den funkar, då han använder sig av OREDIGERAT material!
|
| |
|
Inlägg #14: Postat: 2002-04-16 17:50:00
|
|
Johnny Brrrrrr |
Ar det med automatik "fascism" om det nu ar sa att Ali har ratt i sin karakteristik. Visst hade polisen stor makt och mycket pa sitt samvete i fascistiska stater men man kommer ju osokt att tanka pa andra poliser, som Securitate och KGB.
|
| |
|
Inlägg #15: Postat: 2002-05-05 23:04:00
|
|
Jorgo |
Hur i helvete kan vänsterpartister se mordförsöket paa Hannes som nödvärn? Jag förstaar inte hur man överhuvudtaget kan arbeta politiskt med saadana grupperingar.
|
| |
|
Inlägg #16: Postat: 2002-05-20 23:29:00
|
|
Teos |
Fridolin: Fotografen som blev skjuten i benet. Människan som står och kollar på och får ett skott 1 dm ovanför sitt huvud träffar stolpen bakom honom. Snygga varningsskott. Eller hände inte detta heller? Har du sett någon videoupptagning där Hannes är nära att träffa den liggande polisen med en sten?
Det första jag fick höra från media om händelsen där Hannes blev skjuten var att flera demonstranter var ifärd med att slå ihjäl en polis med stenar.
|
| |
|
Inlägg #17: Postat: 2002-05-20 23:29:00
|
|
Teos... |
Det är sånt som lever kvar i människors minnen. Jag hatade "demonstranterna" som skulle slå ihjäl snuten. Har inget emot Hannes idag.
|
| |
|
Inlägg #18: Postat: 2002-05-20 23:32:00
|
|
Teos |
Svar 16 kom före 17? Knepigt men sant. Ska vara tvärtom.
|
| |
|
Inlägg #19: Postat: 2002-06-14 00:33:00
|
|
Moa Rosenqvist |
För ett år sedan sköt polisen Hannes Westberg i magen. Detta var första gången som svensk ordningsmakt skjutit mot demonstranter sedan Ådalen -31. Detta är fakta. Att sedan komma och snacka om att polisen sköt i nödvärn är bara skitsnack. Visserligen förstörde Hannes Westberg enormt mycket för alla oss andra som var där och demonstrerade fredligt, men ännu mer raserade skotten mot honom min grundläggande tro på Sverige som ett rättssamhälle.
|
| |