Du är stolt över dråpförsök Hannes

Inlägg #1: Postat: 2002-04-10 21:38:00
Michael Lundahl
Precis som med skottlossningen skedde det som reaktion på angrepp. Hade du föredragit att de poliserna som kastade sten slet upp tjänstevapnen och använde dem istället? Dessutom en avgörande skillnad: ingen av aktivisterna vid det tillfället låg oskyddad på marken med blottat huvud.
Inlägg #2: Postat: 2002-04-11 11:51:00
Tommie Nygren
Nu gör du bort dig lite Michael. Man måste kunna säga att polisen gör fel, man behöver inte försvara varje grej de gör. Att de kastade sten var faktiskt otroligt fel, det var kanske inte dråpförsök, men jag tycker att det är helt fel. Kom igen, du verkar vara nyanserad, måla inte in dig i ett försvara-snuten-till-varje-pris-hörn. Polisen KAN ha fel. Nyanser.
Inlägg #3: Postat: 2002-04-11 12:22:00
Michael Lundahl
Jag har inte sagt att det var *rätt* att kasta sten. Jag visade på skillander mellan hur det gick till. Mycket av det som poliserna gjorde under EU-kommenderingen var åt helvete, speciellt från ledningens håll. Detta finns bra sammanfattat i polisförbundets enkät-rapport. Men det tråkiga i debattsammanhang är ju att så fort man tar minsta parti för polisen kommer snuthatarna galloperande och säger saker i stil med ditt "Jaha, så poliser kan aldrig göra fel va?!". Det är rätt tröttsamt.
Inlägg #4: Postat: 2002-04-11 12:48:00
Fridolin
Stenkastande poliser, det såg riktigt illa ut. Närmast absurdt. Men det är ett förmodligen ett uttryck för den maktlöshet enskilda poliser kände inför stenbombardemanget.
Inlägg #5: Postat: 2002-04-11 14:32:00
Lasse Thn
Michael L...nyanserad? Ja du Tommie du har uppenbarligen inte läst hans övriga polisartiklar...
Inlägg #6: Postat: 2002-04-11 14:36:00
Lasse Thn
enskilda polisers maktlöshet inför stenbombardemanget...det är fantastiskt hur somliga försvara eller försöker tona ner vissa uppenbara felaktigheter som poliser gjort. Tyck gärna att det är fel att demsonstranter kastar sten...men försvara då för fan inte när poliser gör det...
Inlägg #7: Postat: 2002-04-11 14:39:00
Lasse Thn
Hur tycker ni dom som blev piskade av polisen som bekrivs i nedanstående artikel skulle reagerat...med ert synsätt är det helt ok för enskilda medborgare att kasta sten på poliser som "reaktion på angrepp" eller "den maktlöshet enskilda poliser medborgare kände inför batongslagen"..

Länk: aftonbladet.se
Inlägg #8: Postat: 2002-04-11 15:00:00
Fridolin
Lasse: jag varken försvarar eller tonar ner att enskilda polismän kastade sten tillbaka mot demonstranterna. Det är fel!
Inlägg #9: Postat: 2002-04-11 15:04:00
Fridolin
Lasse: när massan inte hörsammar tillsägelser från polisen får polisen ta till ett porportionerligt våld för att lösa sin tjänst.

Alla former av oproportionerligt våld är inte bra, men här kommer vi ha olika åsikter är jag rädd.
Men när du brukar våld mot en polisman begår du ett brott likaså när en polisman bruakr oproportionerligt våld, men du är inte i stånd att bedöma när våldet blir oproportionerligt iom att du är i affekt.
Inlägg #10: Postat: 2002-04-11 15:46:00
Lasse Thn
"Men det är ett förmodligen ett uttryck för den maktlöshet enskilda poliser kände inför stenbombardemanget". För mej låter det som en nedtoning eller överslätning.
Inlägg #11: Postat: 2002-04-11 15:51:00
Lasse Thn
Jag anser att det är ett brott att polismän använder "oproportioneligt våld", det är inte bara "inte bra". Det är en viktigt distinktion i ens synsätt.Jag anser vidare att om en polisman använder våld mot mej som inte är motiverat, så har jag en rätt att försvara mej. Det är ännu tydligare efter bla Gbg att man inte kan lita på polisens omdöme att dom vet vad som är rätt och fel....
Inlägg #12: Postat: 2002-04-11 17:17:00
Fridolin
Lasse
skulle du då lyda en tillsägelse om att gå från platsen? Isf ska du inte ha något att oroa dig för. Det juridiska läget självförsvar mot polis under tjänsteutövning är svårt. OM han tar till porportionerligt våld och du gör motvärn så blir det våldsamt motstånd, men om han utan anledning angriper dig bör du ha rätt att försvara dig!
Inlägg #13: Postat: 2002-04-11 17:18:00
Fridolin
Lasse vem skall i stunden avgöra om våldet är rimligt eller inte? Du litar inte på polisens omdöme och om du blir utsatt för våld så är du minst sagt ganska partisk i frågan eller hur? Du kommer knappast senare att säga, jo jag var nog lite dum så det var ok att de brottade ner mig. Saken måste isf upp till domstol. Men att varje polisingripande skall till domstol blir ju i sig orimligt.
Inlägg #14: Postat: 2002-04-12 05:16:00
kojakattex
vafan å vafan å vafan menas egentligen med dråpförsök. är det försök är det mord och inte dråp. hej å hå motsägelse så världen kollapsar.
Inlägg #15: Postat: 2002-04-12 10:37:00
Fridolin
kojakattex: dråp och mord jadu, vad kan skillnaden vara?? och vad kan nödvärn vara?
Inlägg #16: Postat: 2002-04-12 17:19:00
prime
polisen är den enda kategorin människor som har rätt att bruka dödligt våld i vårt samhälle, förutsatt att situationen kräver det. altså, polis och i riktigt svåra situationer även militär. detta är bestämt med demokratiska metoder.
Inlägg #17: Postat: 2002-04-12 17:19:00
prime
okej, om vissa vill ändra på den saken så att alla äger den rätten att bruka dödligt våld närhelst dom känner det passande, men om man står för de synpunkterna och lyckas driva igenom dom så skall man inte bli förvånad om man själv hamnar i dödens klor för att en medmänniska bestämt sig för det.
Inlägg #18: Postat: 2002-04-12 20:17:00
Michael Lundahl
Länk: sourze.se

Fel prime. I detta fall var det nödvärn och denna rätt gäller *alla*. Polislagen ger polisen *utökad* rätt att använda våld men det är under strikta förutsättningar.
Inlägg #19: Postat: 2002-04-13 12:12:00
kojakattex
trött. jag menar ML:s titel - "du är stolt över *dråpförsök* hannes". dråpförsök är ett ord med inbyggt motsägelse hallåååååå.
Laddar...