|
Inlägg #1: Postat: 2002-04-10 12:15:00
|
|
Fridolin |
Men snälla du. Vilka bildupptagningar.
De filmsekvenser jag har sett visar hur polisens kravallsköldar blockerar de stenar som Hannes kastar och inte som de försökte framställas på propagandautställningen på kulturhuset. Hannes försökte sig på ett polisassisterat självmord eller något.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2002-04-10 12:15:00
|
|
Jesper N |
Jag har tittat på de där bilderna, och vad jag inte förstår är varför han kastade stenen så långt vid sidan av poliserna. Ville han bara skoja med dem eller siktade han dåligt?
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2002-04-10 12:34:00
|
|
tobias |
jag har nog missat de bilderna av stenar som studsar mot kravallpolisernas sköldar. var har du sett dem? jag tror knappast han hade för avsikt att döda någon och även om stenkastningen var onödig så förstår jag inte hur man kan försvara polisen så förbehållslöst och försöka framställa hannes som en mördare. det känns väldigt snedvriden vinkling tycker jag.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2002-04-10 12:41:00
|
|
Michael Lundahl |
I slutet av den här artikeln har jag en länk till den första artikeln jag skrev om Hannes. Läs den noga *HELA* artikeln och besvara frågan jag ställer i stycke 5. Inleds med "Kommer den att träffa?". När du har ett bra svar på den frågan kan du återkomma.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2002-04-10 12:53:00
|
|
Jesper N |
Jag undrar fortfarande om Hannes kastade stenen bredvid poliserna med flit eller om han missade dem. Det spelar egentligen ingen roll för frågan om det var rätt att skjuta, det skulle man behövt en kamera vid poliserna för att kunna avgöra säkert så här i efterhand
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2002-04-10 12:59:00
|
|
Michael Lundahl |
Den enda som vet sanningen bakom det är Hannes. Och frågar vi honom så behövs det inget större geni för att gissa att svaret kommer att bli "Ja men jag gjorde det inte för att skada någon". Detta svar och dess olika derivat hörs ofta av de som måste förklara varför de försatt människor i livsfara, speciellt när de sitter på polisstationen... eller i fängelset.
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2002-04-10 13:10:00
|
|
Mio |
Lek med tanken en sekund, att du verkligen frågar Hannes istället för att gissa. Lek vidare och tänk, tänk om Hannes siktade mot sidan av poliserna. Tänk om han -på sitt unga och idiotiska sätt- bara ville markera sin upprördhet, inte hade en tanke på att försöka stena någon till döds fråga sedan en kvinna som blivit nergrävd upp till midjan och verkligen stenad till döds, om hon tycker ordvalet "stena till döds" är smakligt eller osmakligt i sammanhanget
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2002-04-10 13:19:00
|
|
Michael Lundahl |
Med tanke på att Thomas Säfström låg där på gatan med en skallfraktur orsakad av gatsten så är uttrycket rätt passande tycker jag, speciellt som mobben ofta gjorde riktade attacker mot enskilda polismän genom att samordnare ropade ut nummer på polishjälmarna så att kastarna visste vem de skulle försöka stena. forts
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2002-04-10 13:23:00
|
|
Michael Lundahl |
Dessutom, sett från Thomas och hans kollegors perspektiv, fanns det inget utrymme att "Leka med tanken".
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2002-04-10 13:28:00
|
|
Mio |
Jag frågar inte Thomas och hans kollegor, jag frågar dig. Det är du som nu gissar, både vad Hannes skulle svara på frågan och dessutom vilket perspektiv Thomas och hans kollegor hade. Återigen en gissning, du var inte där och kan inte annat än anta/gissa perspektivet. Värdelös spekulation.
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2002-04-10 13:34:00
|
|
Michael Lundahl |
Jag anser min spekulation vara tämligen välgrundad därför att:
1 Varför skulle Hannes efter sin egen hjälteförklaring svara "Jo jag kastade för att skada någon"?
2 Jag har löst förundersökningsprotokollet från undersökningen om skotten.
Länk: sweden.indymedia.org
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2002-04-10 13:51:00
|
|
Mio |
I svar 6 antar du att Hannes skulle svara nekande på frågan om han kastade för att skada. I svar 11 har du ändrat dig och hävdar att Hannes efter sin egen hjälteförklaring svarat "jo jag kastade för att skada någon". Det "svaret" står inte att finna i undersökningsprotokollet. Intressant att notera är dock att trots din frånvaro i GBG tycker du dig ändå veta vilka fakta som är sanna och vilka som inte är det. Då antar jag, och gissar att det grundar sig i att din pappa är polis.
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2002-04-10 14:10:00
|
|
mlli |
Det är många som vet förvånde mycket om hur Hannes tycker och tänker... Jag tror mig vet att ingen av er känner honom, kanske har någon av er pratat med honom... Det är inte mycket att lägga till grund för era gissningar. Speciellt Michaels självgoda gissningar gör mig spyfärdig!
|
| |
|
Inlägg #14: Postat: 2002-04-10 14:25:00
|
|
Kalle |
Mio, jag frågade en kvinna som HADE blivit nergrävd och stenad till döds om hon tyckte det var osmakligt, men hon svarade inte. Konstigt...
|
| |
|
Inlägg #15: Postat: 2002-04-10 14:27:00
|
|
Kalle |
Men allvarligt Mio, om den här kvinnan var en vän eller bekant till dig, och du stod bredvid henne med ett vapen tillgängligt, skulle du inte använda det för att försöka skydda henne då?
|
| |
|
Inlägg #16: Postat: 2002-04-10 15:31:00
|
|
Michael Lundahl |
Mio: Eeeh... läs igen va. Du har massuppfittat det hela en smula.
Kalle: Bingo... kunde inte sägas bättre. Mycket elegant. :
|
| |
|
Inlägg #17: Postat: 2002-04-10 15:53:00
|
|
prime |
mlli>>>"Det är många som vet förvånde mycket om hur Hannes tycker och tänker... Jag tror mig vet att ingen av er känner honom, kanske har någon av er pratat med honom... " ja du.. men nu är det inte vad Hannes tänkt som det handlar om... det är vad han gjort.
|
| |
|
Inlägg #18: Postat: 2002-04-10 16:00:00
|
|
Michael Lundahl |
prime: Ytterligare en klockren kommentar. Bra :
|
| |
|
Inlägg #19: Postat: 2002-04-10 16:32:00
|
|
Mio |
Kalle: ang. din första kommentar, så låter jag den passera, ang din andra: Så det handlar om att hjälpa vänner? Jaså, tack för upplysningen som Michael tydligen anser vara klockren. Tänk, jag visste inte att prickskytte tillhörde sann vänskap. Prime: Vad Hannes har gjort kommer att ältas i år. Vad gjorde Hannes egentligen? Hur? Använde polisen övervåld? Bla, bla, bla. Fortfarande frågor som ingen av er "allvetare" som inte ens var på plats med säkerhet kan svara på.
|
| |
|
Inlägg #20: Postat: 2002-04-10 16:37:00
|
|
tobias |
den skadade polisen som låg på marken var skyddad av ett mycket stort antal besköldade poliser mot ensam Hannes. Jag vet inte hur jag själv skulle agera om 50 poliser kom emot mig, men jag tvivlar på att jag under den pressen skulle agera speciellt rationellt. antingen blir man provocerad eller så blir man rädd. jag tror hannes blev provocerad och kastade stenen rent symboliskt för att visa sin avsky för att sen vändasig om och gå därifrån, som han ju gjorde.
|
| |