It´s payback time!

Inlägg #1: Postat: 2002-04-09 16:18:00
Fredrik Jung Abbou
Tyst Jorgen! Det e myycket ballare att va radikal an att vara analytisk;-
Det e kul med folk som ber om ett mer dynamiskt och mangfacetterat samhalle men som sedan forklarar allt med totalt svartvita forklaringar till allt hemskt!
Inlägg #2: Postat: 2002-04-09 17:31:00
Christer H
Du har helt rätt Jörgen. Vad värre är, vilket inte feministerna kommenterar, är faktumet 70. Liknande siffror finns för andra attraktiva utbildningar. Detta beror på att flickor får allt högre betyg jämfört pojkarna i dagens skola. Denna ensidiga blindhet förekommer skrämmande nog även hos de akademiska feministerna, genusforskarna! Jag vet. Mvh CH
Inlägg #3: Postat: 2002-04-09 18:00:00
ms
nä.det är klart fler kvinnliga sökande.70 låter lite mycket? men det kanske stämmer.Jörgens teori stämmer nog inte , det tar inte 30-40 år att bli konstprofessor.De flesta är sådär i fyrtiårsåldern.
Inlägg #4: Postat: 2002-04-09 20:37:00
Christer H
Vadå, nä? Antalet sökande till dessa utbildningar är väl ganska ointressant i sammanhanget. Det är ju på betyg mm. man kommer in. Av antalet sökande kommer ju bara en bråkdel in. Endast de med höga poäng göre sig besvär. Jörgens anmärkning handlar ju om att vi har en eftersläpning, om den nu är 15 eller 40år. Mvh CH
Inlägg #5: Postat: 2002-04-09 23:26:00
ms
Jag tror 70 är fel..i min skola är det 50/50. man söker med arbetsprover, betyg spelar ingen roll.
Det var inte 80 män bland unga konstnärer för 15 år sen.
nej, nej, ni har säkert rätt.det är säkert män som diskriminerasherregud hur orkar ni
Inlägg #6: Postat: 2002-04-10 00:22:00
Christer H
ms, till jurist, läkar, arkitekt, vetrinär, journalist osv. -linjerna är det betyg som gäller. Andelen kvinnliga studenter varierar mellan 59 och 82. Detta visar tydligt på diskriminering av pojkar i skolan. Artikelns 70 på högre konstutbildning stämmer väl. Jag orkar! Mvh CH
Inlägg #7: Postat: 2002-04-10 01:40:00
johanna
det verkar lite fånigt att ni triumferar över jörgens fråga när ingen av er vet hur det förhöll sig med könsfördelningen på den tiden. men det är väl kanske bäst att ni inte kollar upp siffrorna, det kan ju hända att jörgens tes faller...
Inlägg #8: Postat: 2002-04-10 01:42:00
johanna
för övrigt är väl frågan mer komplicerad än så - det är väl ingen av er som på allvar tror att proffessurer inom olika ämnen följer könsfördelningen hos tidigare studentårgångar exakt?
Inlägg #9: Postat: 2002-04-10 01:46:00
johanna
och christer, varför skulle det inte vara intressant hur fördelningen ser ut även bland de _sökande? om den är sned är det väl intressant att fundera på varför? om det är så att män förfördelas så kan det ju även vara på andra sätt än via betyg, och då bör det komma upp i ljuset.
Inlägg #10: Postat: 2002-04-10 17:33:00
Jörgen G
Johanna, ang. könsfördelning professurer kontra studenter. Min kommentar riktade sig till Fia, som verkar reta sig på att professurerna inte följer DAGENS könsfördelning.
Inlägg #11: Postat: 2002-04-11 00:35:00
johanna
ja? det förstod jag. och just därför tycker jag att folk bör ha koll på de 30-40 år gamla siffrorna innan de ropar hej åt din kommentar.
Inlägg #12: Postat: 2002-04-11 00:37:00
johanna
men det finns ju också fler vinklar på frågan. vilka som tillsätts på professurerna har ju att göra med vilka värderingar som råder, och även om 30 år gamla värderingar solklart var att det var en kompetens i sig att vara man så är det ju inte så solklart längre. och man vill väl gärna tro att dagens professurer inte tillsätts som en belöning för lång och trogen tjänst utan efter kompetens?
Inlägg #13: Postat: 2002-04-11 09:09:00
Christer H
Johannas resonemang visar tydligt just det jag påstår. Hon fattar inte att det finns andra "sanningar" än de feministerna manglar ut. Kvinnor är förtryckta- Basta! Exakta siffror på konststuderande för 40år sen är viktigare än alarmerande uppgifter om dagens snedfördelning... Vadå skygglappar? Mvh CH
Inlägg #14: Postat: 2002-04-11 09:14:00
Christer H
För att glädja? Johanna och andra kvinnor, kan jag meddela att andelen kvinnliga professorer har ökat kraftigt de senare åren. Det är betydligt mer oroande det jag sätter fingret på, och som totalt ignorerats i jämställdhetsdiskussionen, att skolan idag gynnar kvinnor. Mvh CH
Inlägg #15: Postat: 2002-04-11 10:27:00
Jörgen G
Johanna, eh, jaha? Förlåt, men det börjar kännas som ett cirkelresonemang.
Inlägg #16: Postat: 2002-04-14 20:50:00
Maken
Konstigt att inte feminister är oroade över att pojkar diskrimineras i skolan.
Framtidens kvinnor får göra allt arbete i samhället själva. De kommer att arbete ihjäl sig.
Sedan kommer muslimerna att ta över och vi får återinfört patriarkatet.
Laddar...