Stanna hemma den 15 september

Showing page 1 of 2: 1  2
Inlägg #1: Postat: 2002-04-08 19:47:00
Sebastian Weil
Som människa har du rätt till att bestämma över dig själv. Punkt.

Allt annat skall vara resultat av frivilligt utbyte.

Håller du inte med menar du att människor är andra människors verktyg.
Inlägg #2: Postat: 2002-04-08 21:41:00
herr namnlös
hej jag heter sebastian och jag tycker rätt. alla som inte tycker exakt som jag är dumma i huvet.
Inlägg #3: Postat: 2002-04-09 15:57:00
Kent Davidsson
Om jag tycker att det är kul att spöa fjollor och hindra SW att käka kött så ska jag få göra det i valfrihetens namn!
Inlägg #4: Postat: 2002-04-09 16:01:00
Sebastian Weil
Davidsson: Men snälla Kent. Kan du inte argumentera bättre än så? Skriv istället varför du tycker att man får förgripa sig på andra människor vilket jag i min text polemerar emot.
Inlägg #5: Postat: 2002-04-09 17:03:00
Kent Davidsson svar på 4
Det är väl snarare du som borde klara ut vilka inskränkningar av valfriheten du är beredd att acceptera.
Inlägg #6: Postat: 2002-04-09 17:12:00
Sebastian Weil svar på 5
Valfrihet är att vara oberoende av tvång. I min text polemerar jag mot tvång. Mer förtydligat: Det tvång en majoritet utövar mot minoritet i demokrati. Jag är således för valfrihet.
Inlägg #7: Postat: 2002-04-09 17:17:00
Kent Davidsson svar på 6
1. Liberalismen skiljer på valfrihet och frihet från tvång. Oavsett om man är liberal eller ej så borde valfrihet rimligen betyda frihet att välja. Hur kan det enligt dig betyda att vara oberoende av tvång? 2. Inser du att ditt val kan vara en annans tvång?
Inlägg #8: Postat: 2002-04-09 17:22:00
Sebastian Weil
1. Frihet är att vara obereonde av tvång - dvs. att ha rätten till sig själv och det man äger.
2. Sålänge man inte initierar tvång mot en annan människa är det inte tvång. Att jag äter en banan istället för att ge den till någon är inte att tvinga honom att inte äta en banan.
Inlägg #9: Postat: 2002-04-09 17:27:00
Kent Davidsson svar på 8
"Valfrihet är att vara oberoende av tvång" och "Frihet är att vara oberoende av tvång". Nu börjar det minsann likna begreppsförvirring här. Har du överhuvudtaget tänkt igenom detta? Du svarade inte på min fråga nr 2.
Inlägg #10: Postat: 2002-04-09 17:35:00
Sebastian Weil
1. Det jag menar med valfrihet är att du får stifta val oberoende av att någon tvingar dig att stifta ett val.
2. Att jag gör ett val är inte att initiera tvång mot någon. Tvång är att tvinga någon göra något som hon inte vill med hennes kropp eller hennes ägodelar.
Inlägg #11: Postat: 2002-04-09 17:42:00
Kent Davidsson svar på 10
Jag skulle påstå att ALLT du gör påverkar omgivningen. Det finns mer eller mindre uppenbara fall. Du tycks inte inse att det finns väldigt uppenbara fall ens.
Inlägg #12: Postat: 2002-04-10 09:14:00
Sebastian Weil svar på 11
Tvång är att tvinga någon, punkt.

Om en person är svältande och jag erbjuder honom mat mot att han dansar en jigg så tvingar jag inte honom. Du tycks vara inne i det typiska resonemanget att genom att käka en banan tvingar jag någon genom att inte ge bort bananen.
Inlägg #13: Postat: 2002-04-10 12:02:00
Kent Davidsson svar på 12
Om vi nu ska diskutera bananer så är min fråga: Var gör du av bananskalet? F. ö. vet jag fortfarande inte om du är beredd att acceptera några som helst inskränkningar av valfriheten. Eftersom allt du gör påverkar andra och en del t. o. m. skadar andra så är det en väsentlig fråga.
Inlägg #14: Postat: 2002-04-10 12:31:00
Sebastian Weil
Om jag slänger bananskalet på ditt hus använder jag tvång mot dig eftersom jag gör något med ditt hus som du antagligen inte vill. Om jag däremot slänger bananskalet på mitt hus använder jag inte tvång mot någon.

Och nej. Jag är inte beredd att acceptera några inskränkningar i valfriheten eftersom jag är för människors rätt till sig själva.
Inlägg #15: Postat: 2002-04-10 13:33:00
Kent Davidsson
Vem eller vad ska stoppa dig om du vill slänga bananskalet på mitt hus?
Inlägg #16: Postat: 2002-04-10 15:35:00
Sebastian Weil svar på 15
Polisen förslagsvis? Märk väl. Jag anser att alla skall få leva i det samhälle de vill. Om du har valt att leva i ett rättslöst samhälle så finns det ingenting som kan hindra dig ifrån att våldföra dig på andra förutom om några människor på frivillig väg stoppar dig. Jag är däremot inte för ett rätts- eller statslöst samhälle. Men om några vill leva utan lagar får de göra det. Hur man stoppas/om man stoppas beror på hur samhället du valt att leva i är organiserat.
Inlägg #17: Postat: 2002-04-10 17:12:00
Kent Davidsson svar på 16
Du motsäger dig själv. Polisen skall alltså inskränka din frihet att slänga bananskal. Du är emot alla inskränkningar av frihet. Du är dessutom emot tvång, alltså även det tvång du skulle utöva genom att slänga bananskal på mitt hus. Dessutom kan man fråga på vilka grunder polisen skulle ingripa, enl. dig. För att lagen säger det? Lagen stiftad av vem?
Inlägg #18: Postat: 2002-04-10 18:14:00
Sebastian Weil svar på 17
Okej. Låt mig förtydliga. Jag är emot _initierande_ av tvång. Vedergällningstvång är en helt annan sak, det är jag för. Jag är för ett statligt rättssystem som använder sig av vedergällningstvång. Hur du vill ha det i ditt samhälle är upp till dig. Alltså motsäger jag mig inte.
Inlägg #19: Postat: 2002-04-11 09:39:00
Kent Davidsson svar på 18
"Vedergällningstvång"! Nu hittar du på nya begrepp i snart sagt varje inlägg. Nåväl, vedergällningstvång torde väl i så fall utgöra förbud etc. som motverkar att person a inskränker persons b:s frihet. Jag tycker att de flesta förbud och påbud som vi har utgör "vedergällningstvång" och är förutsättningar för att överhuvudtaget tala om "samhälle".
Inlägg #20: Postat: 2002-04-11 14:56:00
Sebastian Weil svar på 19
Nej. Jag hittar inte på. Om det är för dig nya begrepp så kan jag förklara. Vedergällningstvång är att nyttja våld för att avstyra våld som initieras emot mig. Det är alltså våld som inte initieras utan som replikerar. Och precis. Det innebär att man säger att du inte får knäcka mina ben. Och ja, det är förutsättningen för ett samhälle där människans rätt till sig själv råder.
Showing page 1 of 2: 1  2
Laddar...