|
Inlägg #1: Postat: 2002-04-04 11:20:00
|
|
Zemmi |
Själv skulle jag aldrig vilja utsätta mina barn för att i framtiden enbart gå hemma med mig, med tanke på de sociala kontakter de då automatiskt går miste om. Visst, dra ner på arbetstiden både jag och "han" då naturligtvis för att hinna umgås mer quality-time.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2002-04-04 11:20:00
|
|
Zemmi |
Men att vara hemma heltid och hålla barnen ifrån ett ställe som för många är ett paradis där "allt" finns - vänner, snäll personal, leksaker i det oändliga, osv osv skulle aldrig falla mig in. Dina barnbarn har nog haft extrem otur vad det gäller dagvård. Tycker uppriktigt synd om dem!
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2002-04-04 12:35:00
|
|
Monica Bodling |
En enda unge som far illa på dagis är en unge för mycket! Bland andra skador som barnen kan få när de sätts på dagis för tidigt är att deras känslomässiga utveckling blir störd och förmågan att känna empati går förlorad. Kanske är det det som Du Zemmi lider av?
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2002-04-04 13:24:00
|
|
Martin |
Monica, vad skulle du säga om jag skrev en artikel där jag pekade ut en eller ett par specifika dåliga mammor, kallade artikeln "Hemmabarn - en chock", och argumenterade för att alla barn ska tvingas till dagis eftersom "en enda unge som far illa hemma är en för mycket" - och sedan anklagade folk som inte höll med mig för bristande empati? Du ger ett totalt onyanserat intryck.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2002-04-04 14:06:00
|
|
Christer H |
Zemmi och Martin, det finns givetvis dagis där situationen är bättre. Men tyvärr är inte Monicas beskrivning ovanlig. Min brorson tex. flyttades till ett föräldrakooperativt dagis pga ohållbar miljö. Givetvis mår "hemmabarn" bäst i de allra flesta fall. Låt föräldrarna välja hur barnomsorgspengarna skall användas! c:a 75000:-/år och barn Om Zemmi inte har högre tankar om sig själv som förälder så bör hon nog inte skaffa några barn alls. Mvh CH
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2002-04-04 14:22:00
|
|
Zemmi |
Förlåt Christer H, tur att du tolkade mitt inlägg åt mig... Om du läser noggrant ser du att jag även sagt att jobba deltid för att få mer tid med barnen går jättebra, men jag tycker att barnet förtjänar dels att få träffa jämnåriga vänner t ex på dagis eller varför inte dag-mamma/pappa. Barn bör inte ha föräldrar som enda referens när de kommer ut i livet, då blir det jobbigt..., dels att få träffa sin far lika mycket som mig.
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2002-04-04 17:24:00
|
|
Christer H |
Skulle inte "hemmabarn" kunna träffa andra barn och vuxna? Finns inga syskon, grannar, äldre släktingar osv. osv. Jag förstår inte ditt resonemang, Zemmi....? När mitt barn föds tänker jag vara hemma i minst fem år! Efter det kan mamman börja byta av mig då och då. Mvh CH
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2002-04-04 19:16:00
|
|
Monica Bodling |
Martin! Läkare och psykologer varnar för att de minsta barnen inte mår bra av att vara på dagis! Menar du att de gör fel som varnar? Eller är det bara jag som gör fel när jag vidarebefordrar deras varningar till Sourze?
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2002-04-06 18:42:00
|
|
Annelie |
Ett barn som går på dagis lär sig att dela saker med andra, lär sig att umgås med andra barn och inse att ingen är lik den andre. Barn som går hemma riskerar att bli bortskämda och de barnen är som i en skyddat verkstad.
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2002-04-08 18:40:00
|
|
Christer H |
Annelie, den risken är inte så stor om barnet har fyra syskon. Mvh CH
|
| |