Ingen homoadoption!

Showing page 1 of 2: 1  2
Inlägg #1: Postat: 2002-04-02 23:32:00
Elin
varför inte? man behöver inte vara homofobisk för att ha en speciell inställning till bögar. du kanske syftar på att jag har utelämnat debatten om mobbing på grund av homosexuella föräldrar eller nåt. snälla var mer konkret. och du behöver inte vara överdådig.
Inlägg #2: Postat: 2002-04-03 09:20:00
Jonas
"Blinda av homofobi" är som även CH vet en överdrift, men visst ligger det lite sanning i detta. De är naturligtvis i likhet med många andra färgade av missuppfattningen att ett barns uppväxt per definition skulle bli bättre för att föräldrarna består av olika kön, ...istället för att fokusera på individerna föräldrarna i sig, deras förmåga att ge kärlek etc, vilket ju är oberoende av kön/läggning.
Inlägg #3: Postat: 2002-04-03 09:25:00
Jonas
De stirrar sig blinda på vad-som-alltid-har-ansetts-rätt och tycker att argumentet "man vet inte hur det skulle bli" räcker för att legitimera en hel grupps utestängande. Och ja, sammanlagt blir föräldraskaran sämre eftersom vissa sållas ut pga uråldriga missuppfattningar och traditioner.
Inlägg #4: Postat: 2002-04-03 09:28:00
Jonas
CH skriver: "Blinda av homofobi försöker dom att förhindra föräldralösa barns lycka". Vad vet du om lycka när det gäller barn/föräldrar? Mellan raderna känns det som du ironiserar över att ett barn skulle kunna vara likalyckligt med homoföräldrar..? Är det så?
Inlägg #5: Postat: 2002-04-03 09:32:00
Jonas
Det är nog den absolut mest spridda missuppfattningen, nämligen att "barn vill inte ha homoföräldrar om DE fick välja". Jfr:Om barnet fick välja, skulle det vilja ha feta eller smala föräldrar? Vackra eller fula? Skall vi utifrån deras "objektiva önskemål" utesluta från adoption de som "barnen inte vill ha" feta och fula, liksom homosexuella mfl?
Inlägg #6: Postat: 2002-04-03 13:55:00
elin
tack för den.
Inlägg #7: Postat: 2002-04-04 15:46:00
Christer H
Vem snackar om bögar, Elin? De lesbiska dubbelmödrarna är givetvis värst, möjligen kan de komma i fråga för gossebarn, för där är ju förgripningsrisken mindre......men småflickor, aldrig över mina rena fötter! Mvh CH
Inlägg #8: Postat: 2002-04-04 15:53:00
Christer H
Intressant att Jonas behöver så många kommentarer, med ännu fler medvetna? feltolkningar av mina och de organisationers som jag hänvisar till, tveksamheter angående "homoadoptioner". Läs deras remissvar på lagändringsförslaget i stället! Men varför skulle J&E göra det? De vet ju ändå bäst......Mvh CH
Inlägg #9: Postat: 2002-04-05 10:36:00
Jonas
CH:s svar 7 besannar mina farhågor om denne individs trångsynthet. Ångrar att jag gav mig in i polemik med en person som blandar ihop homosexualitet med pedofili..som om det skulle finnas ett samband...hoppas innerligt att organisationerna han hänvisar till trots allt har mer vett! För hur...
Inlägg #10: Postat: 2002-04-05 10:43:00
Jonas
...skall man kunna ha en seriös debatt med någon vars utgångspunkt vilar på så otroligt sjuka, okunniga och fördomsfulla argument som att homosexuella skulle vara mer benägna än heterosexuella att förgripa sig på barn? Skrattretande och tragiskt på samma gång...
Inlägg #11: Postat: 2002-04-05 10:44:00
Jonas
...skall man kunna ha en seriös debatt med någon vars utgångspunkt vilar på så otroligt sjuka, okunniga och fördomsfulla argument som att homosexuella skulle vara mer benägna än heterosexuella att förgripa sig på barn? Skrattretande och tragiskt på samma gång...
Inlägg #12: Postat: 2002-04-05 10:55:00
Jonas
Jag har tagit del av remissvaren. Men jag stirrar mig inte blind på vad "de som vet bäst" säger, när jag vet att även dessa har sina förutfattade meningar om homosexuella. Förresten, i remissvaren såg jag ingenting om tveksamheter till homoadoption pga pedofila tendenser hos homos,var står det? Skulle uppskatta om CH för en gångs skull svarar på substansen istället för att kommentera antalet svar jag skrivit.
Inlägg #13: Postat: 2002-04-05 13:01:00
Christer H
Beklagar Jonas att du inte snappade ironin...."de lesbiska dubbelmördarna"....det var ett ryggmärgssvar på Elins och andras fördomar. Jag tycker det var riktigt lyckat! Om nu till och med BRIS och gänget har dessa fördomar, så är de ju reella, och måste tas hänsyn till. Eller, tycker du att adoptionsbarnens lidande är en rimlig "kostnad" som uppvägs av de homosexuellas rättigheter? Mvh CH
Inlägg #14: Postat: 2002-04-05 13:25:00
Jonas
Elin och andras fördomar? vilka fördomar? Och vilka fördomar skall det tas hänsyn till? Skall vi bygga ett samhälle där vi legitimerar "reella" fördomar? Är det fördomar eller är det FAKTA som skall ligga till grund för våra lagar och beslut?
Inlägg #15: Postat: 2002-04-05 13:32:00
Jonas
Ironi?...Nej, snarare ett tyvärr i vissa fall lyckat propagandaverktyg att smutskasta en grupp på totalt osakliga grunder..."lyckat" då det absorberas av vissa trångsynta människors redan negativa uppfattning av en hel grupp människor...och sedan använder detta för att legitimera att gruppen som sådan ej bör få adoptera...
"Fast folk tror ju att homofiler är pedofiler - då måste vi väl rätta oss efter det"?...man blir mörkrädd
Inlägg #16: Postat: 2002-04-05 13:37:00
Jonas
Jag frågar igenoch hoppas på svar: vilken org. och i vilket remissvar hänvisas till att homos skulle vara oftare pedofiler än andra? tror ej på att dessa org. är så korkade, är det inte ditt egna påhitt/önsketänkande? för om skulle ha varit sant skulle det naturligtvis ha varit ett utmärkt argument emot homoadoptioner
Inlägg #17: Postat: 2002-04-05 13:40:00
Jonas
Du slingrar dig, hänvisar till ironi, och ger inget tydligt svar på om du verkligen menade det du skrev i Svar 7. Medvetet?
Inlägg #18: Postat: 2002-04-05 13:48:00
Jonas
Din fråga som belyser så totalt våra olika utgångspunkter: Du frågar:
"tycker du att adoptionsbarnens lidande är en rimlig kostnad som uppvägs av de homosexuellas rättigheter?" För dig är det oebestridbart att det skulle vara "synd om" adoptivbarn om de fick homosexuella föräldrar...Var har du fått detta ifrån? Är homosexuella så hemska människor så att man borde "tycka synd" om deras ev. barn? Skrämmande...ige
Inlägg #19: Postat: 2002-04-05 13:51:00
Jonas
Vilket lidande är det du talar om? Att sådana som DU skulle tycka synd om dem, och att de därför skulle lida? När ska du inse att adopterade barns lycka eller olycka beror av helt andra saker än föräldrarnas kön/läggning: nämligen förmågan att ge kärlek o trygghet? När ska du inse detta?
Inlägg #20: Postat: 2002-04-05 13:54:00
Jonas
Och hur långt ska vi gå om vi ger efter vad en ev. omgivning tycker? Flertalet tycker säkert att det är synd om adoptivbarn som kommer till en zigenarfamilj..eller får extremt korpulenta föräldrar? Skall vi utestänga dessa också: är barnens "lidande" värt mödan för att dessa ska få adoptera?
Showing page 1 of 2: 1  2
Laddar...