Vännen alkohol

Inlägg #1: Postat: 2002-04-02 11:44:00
Fredrik Jung Abbou
Detta har slagit mig lange: Ungdomar hatar inte vuxna, de vill innerst inne ha hjalp o vagledning,de vill lara sig o ta till sig. Enda problemet ar att tonaringar ar som vilda djur, de flyr direkt nar fel signaler ges. Alder ar en skitsak. Faktum ar att alder kanns mest via hur en vuxen approachar tonaringar. Exempel:Pa varje stor skola etc,av alla hundratals vuxna finns det alltid EN eller kanske TVA vuxna som har du ungas respekt,som de lyssnar pa och som de tar till sig av.
Inlägg #2: Postat: 2002-04-02 12:27:00
Tommie Nygren
Kick ass! Med lite fler föräldrar som du, dvs personer som bryr sig och engagerar sig, samt tar sitt ansvar, så skulle vi ha mindre problem. En sak jag reflekterat över: vuxna gnäller på att unga super, men är det någon som är redo att avstå från sprit själv för att föregå med gott exempel? Tack för dina tankar!
Inlägg #3: Postat: 2002-04-02 13:20:00
Johan
Jag kan skriva under på att din stil fungerar. Både jag o min flickvän har föräldrar med en sund syn på alkohol. Vin till maten och en drink ibland bara. Inga fyllerislag, inget smusslande. Utan vi fick smaka om vi ville att vi fick veta mycket om kvalitet osv.
Inlägg #4: Postat: 2002-04-02 14:00:00
solveig
Vin och sprit är till för såna som kan handskas med det. Så sa min pappa. Hemma har vi alltid haft något i barskåpet och det var inget märkvärdigt när man växte upp med en naturlig syn på det och lite vägledning bland alla sorter. Sen skulle det ju testas hur det kändes att vara full..
Inlägg #5: Postat: 2002-04-02 14:11:00
solveig
Debuten skedde bland kompisar med föräldrarnas vetskap. Men nog är det en nervös tid då ungdomarna ska introduceras, jag var skitorolig. Langade för att ha koll på vad de drack. De fick ha fest hemma. Ge förtroende o d går bra! Mvh. solveig
Inlägg #6: Postat: 2002-04-02 15:45:00
David
Tror att du har en stor poäng även om vissa saker som t ex kopplingen till partydroger var lite långsökt.
Inlägg #7: Postat: 2002-04-02 16:03:00
linnea
Din alkoholsyn tycker ja är jättebraom den kan vara så Fler föräldrar borde vara som du..det hör ju ändå till tonåren att berusa sig å festa å göra bort sig å allt vad man gör när man är full!!
Inlägg #8: Postat: 2002-04-02 16:24:00
jenny kameron
Tyvärr är det så att nästan alla alkisar kommer från hem med din syn på alkohol där det är en förälder som introducerat spriten. Att alkohol och dess skadeverkningar i själva verket är större på kontinenten trodde jag alla visste.
Inlägg #9: Postat: 2002-04-02 21:47:00
Ari
Tamejfan det vettigaste jag läst på länge!
Inlägg #10: Postat: 2002-04-02 22:01:00
Oskar S
Det här brukar ha med klasstillhörighet och bakgrund att göra. Hemma hos var det självklart att jag skulle smaka vin till maten, även som barn. Du glömmer f.ö att alkoholism är en SJUKDOM, inte en vana. Det är inte bara vanebildande som rökning utan det handlar om människor som av någon anledning inte klarar av sitt dagliga liv.

Sen låter det något spekulativt att koppla samman alkohol och könsroller. Det lär ju knappast vara anledningen till att folk dricker som du låter påskina...
Inlägg #11: Postat: 2002-04-02 23:38:00
Elin
Bra skrivet. Inte alla föräldrar bryr sig! En grej kan vara bra att veta... att de föräldrar som försöker lära sina barn att dricka alkohol genom att bjuda eller så får också de barn som dricker mest eftersom de ändå signalerar att alkohol är okej. De som iten får dricka innan 18 dricker minst. Med undantag.
Inlägg #12: Postat: 2002-04-03 22:02:00
Jenny N
Tyvärr tror jag det är naivt att tro att om man lär sin femtonåriga dotter "findricka" hemma kommer hon inte att "fuldricka" ute.
Inlägg #13: Postat: 2002-04-04 12:06:00
kalle
Varför är det så många som tror att ungdomar inte super lika mycket i andra länder? Var kommer den bisarra idéen från?
Laddar...