Robinson-Emma kränker mänskligheten

Inlägg #1: Postat: 2002-03-25 18:32:00
Lasse Franck
Det vet jag naturligtvis ingenting om. Annat än vad jag sett på TV. Och jag har aldrig påstått att man MÅSTE veta ALLT om förintelsen. Men att inte ha någon som helst koll på den är väl ändå lite häpnadsväckande?
Inlägg #2: Postat: 2002-03-25 19:38:00
Olof Öberg
Inte någon som helst koll? Du menar att detta inslag där man påstår att "annektera" och "invasion" skulle vara nazistiska referenser? Ja, de var ju så fruktansvärt uppenbara att man var tvungen att texta dem för den skrattande pöbeln. Det häpnadsväckande är snarare att du kan försvara en sådan kränkning - DET är en nazireferens om något.
Inlägg #3: Postat: 2002-03-25 19:51:00
Lasse Franck
"Tredje riket", "Svastika", "Goebbels" - inte heller nazireferenser? Inte heller något man bör känna till? Bra mycket tydligare än din föreslagna - och extremt löjeväckande - nazireferens i vilket fall som helst.
Inlägg #4: Postat: 2002-03-25 20:10:00
Joakim
Tredje riket, javisst! Men Svastika, det är inte alla som vet att det är samma sak som hakkors. Och Goebbels...nej...intresserar man sig inte för namn så. Dessutom kan jag tänka mig att det är väldigt stressande att sitta framför en kamera och svara på frågor, men framförallt så tror jag att hon litade på de sk "reportrarna".
Inlägg #5: Postat: 2002-03-25 20:14:00
Joakim
Dessutom tror jag att hon blev tagen av situationen, hon är inte van vid medier helt enkelt. Och jag tror faktiskt att även du och jag skulle framstå som dumma i en liknande situation. För jag är övertygad om att vi också skulle suttit där som två fånar och spela med av ren förvirring.
Inlägg #6: Postat: 2002-03-25 20:18:00
Olof Öberg
"Tredje riket" är ingen nazireferens i det sammanhang frågan ställdes. Spelning i Dachau - tja, det är en stad i Tyskland. Någon som heter Buchenwald - varför inte. Finns många som heter Göbbels i Tyskland. Quisling används korrekt i frågan. Blitzseger - med dagens bruk av svenska vem är förvånad? Viljans triumf, machtubernamhe, speerskinka, taggtråd, etc - blah blah. forts
Inlägg #7: Postat: 2002-03-25 20:42:00
Olof Öberg
Han sa inte svastika utan sva-sticka. Göring som låter som "öring" speciellt med det sammanhanget. Det man kan fråga sig är varför hon skickades till en intervju med ett program med namnet Treblinka. Men det jag undrar är varför dessa namn och platser skulle vara så viktiga att kunna? Vilken nytta har vi av den kunskapen. Är det inte t o m så att sammanhangen istället för namn och årtal är det som sägs vara viktigt i skolan? forts
Inlägg #8: Postat: 2002-03-25 20:52:00
Olof Öberg
Är historieämnet något som är till för sig självt eller är historia något vi lär oss för att det lär oss något som kan hjälpa oss att fatta beslut i nutiden? T ex så kan vi ju lära oss av nazitiden att alla människor har ett värde som inte skall kränkas. Det är ju något som hon vad jag vet iaf, hon verkar vara en hygglig människa har lärt sig medan du försvarar motsatsen.
Inlägg #9: Postat: 2002-03-25 22:12:00
Miska Aalto
Olof Öberg: Jag håller med om att själva namnen och årtalen inte är så väldigt viktiga att kunna. MEN, om man inte kan associera Dachau, Göbbels, Swastika, Tredjeriket, annektera Polen, Göring, Axelmakterna mm till Nazism så är det ett mycket bra bevis på att man inte läst på ett skit om nazismen. Jag menar, det räcker att du är en gnutta intresserad av att ta reda på mer så vet du vad Treblinka var för ett helvete. Att ta på sig t-tröja där det står Treblinka Class of 45...zzzzz.
Inlägg #10: Postat: 2002-03-25 23:40:00
Lasse
Joakim: "Hon är inte van vid medier helt enkelt"?! Hon har ju bott med medier på en ö i flera veckor när Robinson spelades in. Sedan har hon intervjuats flitigt av framför allt den alltid lika vakna kvällspressen.
Olof: Att inte under en intervju som innehåller alla de här s k nazireferenserna bli misstänksam - oavsett om man känner igen orden eller inte - är väl ändå lite korkat? Och jag vidhåller att hon borde känt igen åtminstone några av dem.
Inlägg #11: Postat: 2002-03-26 00:36:00
Olof Öberg
Kanske hon sov under historielektionerna, inte är intresserad eller kanske är hon lite korkad. Men oavsett orsaken till att hon missade dessa nazireferenser som jag återigen påpekar var tvunget att textas så har du inte förklarat varför detta ger andra rätten att kränka henne.
Inlägg #12: Postat: 2002-03-26 10:51:00
Joakim
Håller med Olof till 100. Frågan är varför man tycker sig har rätten att förnedra, göra bort och kränka en person bara för att det är kul.
Inlägg #13: Postat: 2002-03-26 11:41:00
Lasse
Jag tycker mig nog ha förklarat det. Upprepade gånger. Men jag tar det igen: Eftersom hon är känd. Eftersom hon vill vara en förebild. Eftersom det visar på en rad intressanta problem och fenomen.
Inlägg #14: Postat: 2002-03-26 13:27:00
Jörgen G
... Eftersom man tycker det är kul att vara elak och skratta åt när andra gör bort sig. Man är en mobbare, helt enkelt!
Inlägg #15: Postat: 2002-03-26 15:41:00
Olof Öberg
Det går inte att göra karriär som artist utan att bli "kändis". Om man inte syns och folk vet vem man är så har man misslyckats. Det kan jämföras med att sälja muttrar som ingen känner till. Man marknadsför muttrarna så att folk vet om dem och en marknad kan skapas. På samma sätt måste en artist sälja sig själv eftersom som de är produkten. Med andra ord så hävdar du att en hel yrkesgrupp avsäger sig sin integritet när de försöker lyckas.
Inlägg #16: Postat: 2002-04-14 18:44:00
Linus Gustafsson
Det som jag tror var en orsak till att de valde just Emma är att hon hela tiden pratar om hur duktig hon var i skolan och så vidare.
Laddar...