Inlägg #1: Postat: 2002-03-19 09:59:00
|
valle w |
Hur då menar du?
|
|
Inlägg #2: Postat: 2002-03-19 11:38:00
|
Juanita |
Är det kultur? Sen så var han utsatt här på våran jord för att just gå det ödet till mötes, det var oundvikligt.
|
|
Inlägg #3: Postat: 2002-03-19 14:41:00
|
valle w |
Jag förstår inte riktigt hur du menar. Du säger att det å ena sidan inte är sant, å andra sidan att det var meningen. Min poäng var att i sin samtid var Jesus Kristus en lirare bland andra - och även Bibeln understryker att bara en löjligt liten del av folket förstod hans storhet - men att han med tiden har blivit hyfsat känd och erkänd.
Och är det något som är kultur och kulturhistoria, så är det väl JK?
|
|
Inlägg #4: Postat: 2002-03-19 15:44:00
|
Juanita |
Skillnaden är att de andra som du nämner gick det ödet motvilligt medan Jesus inte hade något val, det var liksom därför han skickades hit av Gud själv. Du nämner Bizet, Mozart, Strindberg och Kafka, sen avslutar du med Jesus. Jag tycker inte att det är samma sak, sen så var det inte ett par simpla horor som begravde honom.
|
|
Inlägg #5: Postat: 2002-03-19 19:07:00
|
valle w |
Nä, givetvis är det inte EXAKT samma sak. Poängen är ju inte vem eller vad som styrde dem, utan att samtiden gav dem fel och eftermälet gett dem rätt. F.ö. påstod jag inte att de simpla hororna begravde honom.
|
|
Inlägg #6: Postat: 2002-03-19 23:02:00
|
Juanita |
Strunt i samma, det var en bra text men det är det alltid. Dina texter är det enda jag läser här på Sourze, varför skickar du inte de till en tidning, typ DN. Du skriver bättre än de stofilerna.
|
|