sourze.se
Artikelbild

Änglagård på Oscarsteatern - tio av tio!

Fredrik Kempe, har med den äran lyckats över förväntan med att på ett mästerligt sätt komponera musik och text till att bli ett med musikalen. Ofta brukar det finnas max en, två låtar som blir klassiker när man tar sig an ett projekt av denna kaliber, men jag är förbluffad över hur många bra låtar, både upptempo och ballader, det finns som har den potentialen.

Oscarsteatern i Stockholm har under årens lopp satt upp flera publiksuccéer och höstens uppsättning av Änglagård med sina drygt 90 000 sålda biljetter är inget undantag. Undertecknad har sett musikalen och kände initialt en viss farhåga inför hur det skulle gå att överföra en av svensk films största klassiker till musikalformat, framförallt hur musiken skulle införlivas till scen, men jag gav upp alla sådana farhågor med en gång när de första tonerna i den första scenen, med en mästerlig, Helen Sjöholm inledde kvällen.

Fredrik Kempe, har med den äran lyckats över förväntan med att på ett lika mästerligt sätt komponera musik och text till att bli ett med musikalen. Ofta brukar det finnas max en, två låtar som blir klassiker när man tar sig an ett projekt av denna kaliber, men jag är förbluffad över hur många bra låtar, av både upptempo och ballader, det finns som har den potentialen. Kempes musikaliska influens är klart ABBA, vilket inte är fel, tvärtom stärker det den nostalgiska känslan då publiken lätt tar till sig det som den känner igen.
 
Musikalen följer filmen rätt väl vilket också stärker igenkännandet hos publiken. Änglagård-musikalen har allt det stora musikaler ska ha: hjärta, smärta, trovärdighet, svärta. humor och framför allt en charm som når ända fram och som gör att man faller pladask. Änglagård har vidare nerven som för handlingen framåt och som lyckas ha en skön balansgång mellan långsammare och snabbare partier.   

En musikal är inget utan sina skådespelare och ensemblen är både tajt och samspelt trots att endast kort tid gått efter premiären. Alla verkar trivas på scen och ger verkligen järnet och spelar ut deras breda register. De stora och rutinerade affischnamnen Körberg och Sjöholm levererar från första sekund och trollbinder publiken, Sjöholms stämma har nog aldrig varit bättre. Tuva B Larsen som Fanny och Lindy Larsson som Zac är vidare trovärdiga i sina roller i både dur och moll. Sofia Pekkari, som Eva, sjunger mycket bra och henne hoppas jag få se mer av i framtiden på fler scener, likaså Martin Stokke Mathiesen som spelar Mårten.
 
Lägstanivån är hög och teamet bakom musikalen, af Sillén, Réhn samt Kempe, har gjort ett gediget jobb att ro ihop story med manus och musik till ren perfektion. Ska man se en musikal på höstens Stockholms scener, är denna 100 procent klockren. 10/10 – musikalen kan inte bli bättre.  
tio


Om författaren

Författare:
Mikael Björnfot

Om artikeln

Publicerad: 16 okt 19:51

Fakta

Ingen faktatext angiven föreslå

Plats

Artikeln är inte placerad. föreslå

Dela artikeln

Länk till artikeln: