Höstens kulturella utbud är stort, brett och intressant, men vissa uppsättningar får man som kulturellt intresserad bara inte missa och de är Folkoperans uppsättning av Norma samt Stockholms Stadsteaters uppsättning av Mandomsprovet.
Folkoperan
Musik: Vincenzo Bellini
Scenografi/kostym: Magdalena Åberg
Ensemble: Kajsa Lindberg (Norma), Johan Schinkler (Oroveso), Per Lindström (Pollione) samt Susanna Wolff (Adalgisa) med flera.
Regi: Eirik Stubø
Folkoperans stora premiärsatsning på Bellinis klassiska bel canto-mästerverk Norma gick upp i mitten av september och har blivit en stor publiksuccé. Norma har tidigare endast satts upp på landets nationella operascener i Göteborg och Stockholm så det var mycket intressant att se hur Folkoperan skulle tolka mästerverket. Med facit i hand har Folkoperan lyckats mycket väl med att förnya genren och sätta musiken och dramat i fokus genom bland annat en mycket stram scenografi och pampig orkester. Det som jag som recensent slås av är alla starka rollprestationer som skulle passa på vilken som helst av de stora operascenerna i Europa samt hur väl känslan av Normas kval förmedlas till publiken.
Den minimalistiska scenografin och de hudnära kostymerna är en av uppsättningens många lyckade genidrag då uppmärksamhet inte stjäls från det väsentliga, nämligen ensemblens prestationer, som är mycket starka och samstämmiga. Alla rollprestationer håller mycket hög internationell klass, men ska man plocka ur några minnesvärda ögonblick så är det samspelet mellan Per Lindström, som Pollione, och hans älskarinna Adalgisa, spelad av underbara Susanna Wolff, vars scennärvaro når besökarna ända in i själen. Lindströms samspel med Norma, denna premiärkväll spelad av Kajsa Lindberg, blir vidare bara bättre och bättre under föreställningens gång, fram till det oundvikliga crescendot och Normas undergång. Pampigt och skört på samma gång.
Lindberg har initialt en viss tveksam ingång på scen, kanske nerver, men lyfter snabbt och presterar sedan på en mycket hög nivå. Jag vill även lyfta fram den eminenta månghövdade orkestern under ledning av uppsättningens musikaliske arrangör Henrik Schaefer som verkligen levererar, regissören Eirik Stubø, som med Norma gör sin svenska regidebut med den äran, den utmärkta kören men även basen Johan Schinkler som också levererar och gör en minnesvärd rollprestation. Folkoperans uppsättningar ges på svenska med ett stort fokus på själva dramat i operan, vilket ger en fin ingång för nya operafans. Folkoperans Norma är ett måste för alla operafans men i synnerhet för alla älskare av bel canto genren.
Norma spelas fram till den 20 november 2022.
Stockholms Stadsteater, Klarascenen
Dramatiserad av Terry Jonhson, översatt av Pamela Jaskoviak.
Regi & scenografi: Sunil Munshi.
Musik: Paul Simon & Art Garfunkel
Medverkande: Marie Richardson, Rasmus Luthander, Nina Rashid, Göran Ragnerstam, Leif Andrée, Lena Nilsson.
Filmen The Graduate från 1967 fick i svensk tappning namnet Mandomsprovet. Dramakomedin som blev historisk bland annat tack vare Simon & Garfunkels odödliga sånger, får nu nytt liv i Stockholms Stadsteaters uppsättning. Filmen i sig är ingen jag återvänt till särskilt ofta trots fina insatser av Ann Bancroft som Mrs Robinson, men när regissören Sunil Munshi nu tar sig an uppdraget att sätta upp den för teater blir jag nyfiken.
Året är 1967 och studenten Benjamin har tagit examen med höga betyg och har en ljus framtid framför sig. Han känner dock, som många andra jämnåriga, vilsenhet. Ska han bli som sina föräldrar eller ska han satsa på sig själv och gå sin egen väg? Bland gästerna på studentmottagningen finns Mrs Robinson, som tillsammans med maken är goda vänner till familjen. Mrs Robinson är en alkoholiserad och blasé hemmafru, genialt gestaltad av Marie Richardson, som med sin stora närvaro och skådespelarinsats med subtila medel totalt äger scenen och ger Mrs Robinson en själ. Mrs Robinson förför Ben och Rasmus Luthander, i rollen som Ben Braddock, gör en gedigen insats med sitt breda register. Mrs Robinson och Ben inleder en affär som är dömd att misslyckas, speciellt när Ben får upp ögonen för Mrs Robinsons dotter; Elaine.
De gamla skådisrävarna Göran Ragnerstam som Mr Robinson och Leif André som Benjamins pappa Mr Braddock, gör också excellenta insatser. Den strama scenografin med 60-talsmöbler och Simon & Garfunkels musik skänker pjäsen en förförisk tidsfärg och en air av amerikansk västkustglamour och dekadens. Det är en priviligierad värld vi får en inblick i, fjärran från Vietnamkrig och studentrevolter.
Mandomsprovet spelas december ut.
Av Mikael Björnfot 25 sep 2022 23:54 |
Författare:
Mikael Björnfot
Publicerad: 25 sep 2022 23:54
Ingen faktatext angiven föreslå
Artikeln är inte placerad. föreslå