sourze.se
Artikelbild

Forever Piaf - svårt att anmärka på något

Efter en lång och ledsam pandemi är törsten efter högkvalitativ kultur stor bland svenska folket. Många av dessa strömmar just nu till Göta Lejon...

Musikal - recension
Forever Piaf
Scen: Göta Lejon, Stockholm
Regi, manus samt låtöversättningar: Rikard Bergqvist
Medverkande: Beata och Malena Ernman, Björn Kjellman, m.fl

Efter en lång och ledsam pandemi är törsten efter högkvalitativ kultur stor bland svenska folket. Många av dessa strömmar just nu till Göta Lejons nyskrivna höstmusikal sedan premiären den 1 oktober, en musikal som på grund av pandemin tidigare fått flyttas fram. Som en del av publiken är det en stor upplevelse att få uppleva en fullsatt teaterlokal igen. Som vi har längtat!

Musikalen bygger på den legendariska franska sångerskan Edith Piaf händelserika och dramatiska liv som skickligt skildras på scen.

Jag tilltalas direkt av det snabba tempot, vilket skänker musikalen såväl nerv som överblick. Det är beundransvärt hur man under den två timmar långa föreställningen lyckas skildra detta mångfacetterade och rika liv. Musikalens främsta tillgångar är dess tighta manus och ensemblem med dess mycket duktiga orkester. Musikalens individuella insatser är påfallande goda och det märks att ensemblen längtat efter att få spela inför publik. Björn Kjellman är mästerlig i sina flera skepnader som flera av Piafs vänner och män och han lyckas väl med att ge dem nytt liv till tack vare sin professionalitet och komiska ådra. En annan mästarinna i att kombinera det dramatiska med det komiska med bravur är ingen mindre än ensemblens stjärna; Malena Ernman, som spelar den äldre Piaf. Malenas scenerfarenhet och inre styrka ger hennes rollkaraktär såväl pondus som självförtroende och bjuder på flera minnesvärda scener. Malena Ernmans erfarenheter kommer mycket väl till pass i hennes sångnummer men även i de talade partierna. Debuterande Beata Ernman lyckas porträttera den unga Piaf liv väl på scen. Det proffsiga framträdandet gör att man lätt glömmer hennes ålder. Med rätt utbildning, handledning och personlig mognad kommer stora scener och roller att vänta på henne i framtiden. Beatas scennärvaro är lika stor som sin mammas och hennes karaktär och sång griper tag i publiken. Det är svårt att hitta något att anmärka på vad gäller denna föreställning, dock tyckte jag nog, efter att ha suttit absorberad och engagerad i två timmar att slutet blev något för abrupt. Detta förtar dock inte på långa vägar helhetsintrycket, som förblir mycket gott.

Musikalen Piaf är en av de bästa musikalerna som just nu går på Stockholms scener och den rekommenderas varmt. Spelas fram till mars 2022.






 


Om författaren

Författare:
Mikael Björnfot

Om artikeln

Publicerad: 09 nov 10:37

Fakta

Ingen faktatext angiven föreslå

Plats

Artikeln är inte placerad. föreslå

Dela artikeln

Länk till artikeln: