sourze.se

Ta cykeln till jobbet och bli en miljöhjälte du också!

Det är ingen nyhet vad som håller på att hända med miljön på vår planet. Vi lever över våra naturtillgångar och med uppfinningar som bilar och flygplan har vi skadat miljön till den gräns att vi börjat se dramatiska konsekvenser. Men genom att göra små förändringar i våra vardagsliv kan vi hjälpa till att hamna på rätt spår igen.

En del av vardagen
Miljöfrågan har sedan länge varit väldigt omdiskuterad. Vi har särskilda utskott, partier och organisationer som gör allt de kan för att få människan till ett grönare tänk. För vissa är detta lättare än andra och därför ser utvecklingen olika ut i olika länder när det kommer till just miljöfrågan.

Vi som är bosatta i Sverige har kommit en lång bit på vägen i denna process. Så långt att andra länder börjat se oss som en förebild i frågan, och för det ska vi ge oss själva en rejäl klapp på axeln.

Idag är det inte något konstigt med källsortering, miljömedvetenhet gällande el och värme samt återvinning. Hela tiden dyker det upp nya sätt att återvinna gamla saker och på så sätt spara på naturtillgångarna. Kort sagt har det blivit trendigt att vara miljömedveten och är som tydligast bland den urbana medelklassen i storstäderna. Detta syns inte enbart på alla de välbesökta second hand-butikerna som dykt upp lite här och var, utan också på kreativiteten som blomstrar kring bland annat förnybar energi samt nya sätt att ta sig runt på som inte skadar miljön.

Självklart handlar det sistnämnda om den nya cykelkulturen som växer sig större och större för varje år som går. Tack vare stora satsningar på cykelbanor och cykelvänliga parker och områden har fler och fler tagit beslutet att lämna bilen hemma och istället trampa iväg till jobb och skola. Att cykla är den nya gröna trenden, som växer och sprider sig mellan städer runt om i världen.

Uppmuntran till att cykla
Antalet cyklister har blivit så många att cykelbanorna i tätbefolkade städer som Stockholm knappt räcker till längre. Detta problem försöker hela tiden rättas till. Nu finns det exempelvis speciellt framtagna cykelkartor som hjälper cyklister att planera den snabbaste och mest effektiva vägen från punkt A till punkt B. Detta är tillsammans med de utbyggda cykelbanorna ett bra exempel på hur just Stockholm håller på att utvecklas till en så cykelvänlig stad som möjligt.

Om inte detta är uppmuntran nog till att sadla upp och börja trampa så finns det också ett flertal cykelstationer runt om i staden som erbjuder utlåning av cyklar mot en relativt billig peng. Du som anser dig vara en riktig miljöhjälte kan för en mer permanent miljövänlig lösning köpa cykel istället för att hyra. Oavsett om du föredrar MTB, racer eller elcykel finns det något för alla smaker. I längden är det mindre kostsamt och även bra mycket grönare än bil och kollektivtrafik.

Stockholms stad planerar framtiden för cyklisterna och håller redan nu på att öka framkomligheten och underlätta för de många cykelpendlare som idag finns och som i framtiden förväntas öka i antal. Genom att utöka cykelbanor och cykelfält, bygga nya och stora cykelparkeringar och se över prioriteringen av cykelanpassade vägskyltar går Stockholm mot en mer cykel- och miljövänlig stad.

Undvik krångel
Förutom att det som sagt är miljövänligt att cykla istället för att åka kollektivt eller ta bilen, går det många gånger också snabbare att ta sig fram på just en cykel. Genom att cykla går det lätt att undvika alla de problem som ofta uppstår inom kollektivtrafiken, med hala spår, inställda tåg och försenade bussar. Men det går också att komma ifrån den rusningstrafik på vägarna som leder till långa köer och tomgångskörning.

Att kombinera tidseffektiviteten med att slippa trängas i fulla tåg och trånga vägar och att samtidigt bränna en hel del kalorier borde vara skäl nog till att i alla fall tänka över möjligheten att börja använda cykeln flitigare. Och att dessutom kunna bli en del av den urbana trend som gjort och som fortsätter göra oss svenskar till en förebild för andra länder är pricken över i.


Om författaren

Författare:
Nikolas Palmgren

Om artikeln

Publicerad: 16 dec 2014 10:38

Fakta

Ingen faktatext angiven föreslå

Plats

Artikeln är inte placerad. föreslå

Dela artikeln

Länk till artikeln: