sourze.se
Artikelbild

En uppmaning: Sälj din bil!

I morse när jag anlände till Gullmarsplan med buss 144 stod moderata valarbetare i rondellen. De vinkade glatt åt morgontrötta pendlare iklädda skyltar som sa ”BYE BYE FÖRBIFART”. Om de rödgröna får bestämma så kommer det inte bli någon Förbifart Stockholm, vill de ha sagt – detta trots att sossarna också vill ha förbifarten och miljarder redan plöjts ner i projektet.

Det ekar lite tomt. De två största partierna och en rad mindre är ju faktiskt positiva. Igår hölls det en officell byggstartsceremoni så vägbygget blir nog allt av ska du se.

Vad man än tycker om beslutet kan man säga att motorvägsbyggande, innerstadstrafik och vårt eget bilägande bygger på ett feltänk. Många lägger ner mycket tid och pengar på att komma fram till hur de ska kunna ha sin bil, eller sina bilar, på ett så enkelt sätt som möjligt – var de ska parkera, vilken den smartaste vägen till jobbet är, vilka tider det blir stopp på vissa ställen, var de ska serva bilen, hur de ska komma runt Hornsgatan med dubbdäck, var man förvarar vinterdäcken, när det är städdagar på gatan osv.

De vill komma fram till de bästa lösningarna för att äga en bil, medan det vettiga är att hitta lösningar för att INTE ha bil.
Skulle du sätta dig ner och fundera på vad din bil kostar – i allt från värdeminskning och bränsle till försäkringar, parkering och service – är chansen god att du ser vilken pengaslukare bilen är. Bor du i en stad kostar bilen mer än den smakar, speciellt eftersom det finns allternativ!

Kan du sköta dina vardagstransporter kollektivt är det en billigare och mer miljövänlig lösning, och de flesta i Stockholm kan faktiskt åka kollektivt. Om du bara överväger det som ett allternativ har vi kommit en bit på vägen. Och de gånger som du faktiskt behöver transportera saker finns det faktiskt prisvärda alternativ.

Om du anlitar ett företag som är specialiserat på transport de gånger du behöver frakta något kostar det inte mycket mer än att fylla tanken på bilen. Dessutom behöver du inte engagera dig så mycket. Någon kommer och hämtar godset och lämnar det på angiven plats. Något som också blir mer och mer populärt är bilpooler av olika slag, där flera människor delar på bilarna. Då rullar bilarna faktiskt på vägen snarare än att stå stilla i en trång stad mestadels av dygnet och, om vi ska vara ärliga, bara tar upp plats.

Men jag vill ju besöka släkten i Norrland i sommar!

Det är inga problem. Ring närmsta biluthyrare och hyr en bil de där två veckorna eller ta tåget. Det kommer ändå vara billigare än att äga en bil och de gångerna du vill röra dig snabbt i staden kommer du kunna klämma in många taxiresor för bilkostnaderna du blivit av med om inte kollektivtrafiken duger till.
Poängen är: Vi fortsätter att bygga staden för bilar trots att det är en dyr och klumpig transportlösning. Om tillräckligt många bara utgår från sina behov kanske Stockholm redan har trafiklösningar som räcker, eller?


 


Om författaren

Författare:
Nikolas Palmgren

Om artikeln

Publicerad: 20 aug 2014 16:49

Fakta

Ingen faktatext angiven föreslå

Plats

Artikeln är inte placerad. föreslå

Dela artikeln

Länk till artikeln: