sourze.se
Lorentz Tovatt, språkrör Grön Ungdom, Foto: Linnea Ornstein

Lorentz Tovatt, språkrör Grön Ungdom, Foto: Linnea Ornstein 

Alliansens transportpolitik ett hån mot klimathotet

"Regeringen har satt upp ett mål om en fossiloberoende fordonsflotta till år 2030. Om de ska ha någon som helst chans att klara detta är det dags att kavla upp ärmarna och sätta igång, för den nuvarande politiska inriktningen är inte annat än pinsam."

Transportsektorn är den största klimatboven i Sverige och en av få sektorer i samhället där klimatutsläppen inte lyckats pressas ner. Därför är ett par av de viktigaste pusselbitarna i omställningen till ett hållbart samhälle att se till att fler kan tanka miljövänligt eller välja kollektivtrafik och järnväg. Tyvärr står regeringen handfallen inför den viktiga uppgiften att underlätta denna omställning.

Transportsektorns utsläpp av koldioxid är fortsatt väldigt höga. Bara de inrikes tranporterna står för mer än 30 procent av Sveriges totala utsläpp. Eftersom godstransporter på väg och vår stora användning av personbilen har ökat är det den samlade vägtrafiken som står för transportsektorns största utsläpp.
Detta ställer klimatpolitiken inför stora utmaningar, men också stora möjligheter. Om vi lyckas ställa om transportsektorn är vi en bra bit på vägen. Tyvärr har alliansen valt att ignorera de konkreta lösningar som finns, regeringspolitiken har snarare varit handfallen inför det faktum att utsläppen fortsätter att öka.

På senare tid har de till och med motverkat en omställning. Så sent som igår presenterade infrastrukturministern en plan för framtida investeringar. I den är det tydligt vad regeringen prioriterar – fler motorvägar istället för nya och välbehövliga satsningar på järnväg. Man säger nej till satsningar som till exempel Norrbotniabanan och ja till att bygga fler motorvägar i Stockholm. Allt detta går rakt emot de klimatmål som samma regering satt upp.

En nyckel till att minska utsläppen från transportsektorn är att stimulera tillväxten av förnybara drivmedel som finns på marknaden. Här är biodrivmedlet avgörande. Utmaningen ligger i att investeringar i biodrivmedel är stora och osäkra investeringar. Om marknaden ska satsa utvecklingspengar och investeringar i stora biodrivmedelanläggningar krävs det ekonomisk säkerhet och långsiktighet. Därför satsar vi gröna på en statlig medfinansiering som gör att de som väljer att satsa kan vara trygga i att verksamheten går runt.

Vidare föreslår vi en Robin-Hood-skatt på nya bilar, de bilar som släpper ut mycket ska kosta mer och de som släpper ut lite ska premieras. Detta system har testats i många andra EU-länder och har visat sig effektivt. Samtidigt kan inte alla ha råd att köpa en ny miljöbil. Därför vill vi införa en konverteringspremie, så att samhället underlättar för dem som vill bygga om sin gamla bensinbil till en biogasbil eller hybridbil. Dessa åtgärder, i kombination med en höjd koldioxidskatt och satsningar på kollektivtrafik och kraftigt utbyggd järnväg gör att utsläppen från transportsektorn kan minska radikalt.

Regeringen har satt upp ett mål om en fossiloberoende fordonsflotta till år 2030. Om de ska ha någon som helst chans att klara detta är det dags att kavla upp ärmarna och sätta igång, för den nuvarande politiska inriktningen är inte annat än pinsam. 


Om författaren

Författare:
Lorentz Tovatt

Om artikeln

Publicerad: 08 apr 2014 21:51

Fakta

Ingen faktatext angiven föreslå

Plats

Artikeln är inte placerad. föreslå

Dela artikeln

Länk till artikeln: