Skulle man som egenföretagare bli sjuk så har man tre olika alternativ för att få ersättning för den förlorade inkomsten; sjukpenning från Försäkringskassan, ersättning från en sjukförsäkring och i vissa enstaka fall så kan man göra en så kallad utfyllnad från det egna företaget. Hur du än får din ersättning så kommer du aldrig kunna få ut lika mycket som din ursprungslön och det är av den enkla anledningen att det inte ska vara lönsamt att vara sjuk.
Regleringar för dig med enskild firma
Har du en enskild firma och skulle bli sjuk så kan du inte ta ut sjuklön men däremot så har du rätt att från Försäkringskassan ta ut en sjukpenning. Vad du först bör göra är att välja antalet karensdagar – 1, 14, 30, 60 eller 90 – och tänk då på att ju längre period du väljer desto lägre kommer din egenavgift för sjukförsäkringen att bli. Sjukpenningen från Försäkringskassan kommer att matchas av det antal karensdagar som du valt.
När du med enskild firma blir sjuk så måste du anmäla detta redan första dagen hos Försäkringskassan. Skulle du vara sjuk en längre period så måste du även skicka in ett läkarintyg, vilket numera går att göra via internet. När Försäkringskassan ska räkna ut din sjukpeng så kollar de, under dina första 24 månader med enskild firma, på vad du skulle ha kunnat tjäna i en liknande anställning hos ett annat företag. När du haft din enskilda firma i mer än två år så gör de istället sina beräkningar utifrån företagets nettointäkter.
Aktiebolag lyder under andra regleringar
Enligt Försäkringskassan så är inte aktiebolag egenföretagare i samma mening som i fallet med en enskild firma. Det görs ingen skillnad mellan små och stora aktiebolag och de lyder alla under samma regler och villkor. I och med att du i ett aktiebolag är din egen arbetsgivare så ligger ansvaret för sjuklön hos dig själv. Den första dagen räknas som karensdag, sedan har du 13 dagars sjuklön och efter den fjortonde sjukdagen så kan du vända dig till Försäkringskassan för att få ut sjukpenning.
Det här kan givetvis ställa till det för mindre aktiebolag, och speciellt aktiebolag med endast en anställd, då det innebär att man själv måste tjäna in sjukpengarna vilket kan vara omöjligt då man ju faktiskt inte kan arbeta på grund av en sjukdom. Det här är en orättvisa som det har talats mycket om och majoriteten av alla mindre företag vill att det ska införas en likabehandling för alla företag när det kommer till trygghetssystemen.
Se till att skydda dina inkomster
Har man ett eget företag så gäller det att skydda ens inkomster och då även vid eventuella bortfall. En lösning kan vara att skaffa en sjukförsäkring som ger dig ytterligare ersättning under din sjukdomsperiod. Det finns dock vissa problem med sjukförsäkringar och ett av dem är att de är många och att jämföra alla deras villkor kan vara svårt. Tyvärr så innebär det här att många av Sveriges småföretagare därför inte skaffar sig ett tillräckligt skydd mot inkomstbortfall.
Ett annat problem med sjukförsäkringar är att de kan vara ganska dyra utöver att de kan svåra att jämföra sinsemellan. Har man ett aktiebolag så kan bolaget stå för kostnaden av försäkringen men har man en enskild firma så måste man själv stå kostnaden. Det finns dock en smidig lösning på det här och det är att se till att använda sig av en inköpslösning till företaget där man i vissa fall kan inkludera en sjukförsäkring, något som Visma just nu förhandlar om för att lägga till bland sina övriga avtalsområden. Fördelen med den här typen av inköp är att även mindre företag kan ta del av rabatter som annars ofta bara Sveriges större företag har möjlighet att förhandla till sig.
Av Nikolas Palmgren 31 mar 2014 09:24 |
Författare:
Nikolas Palmgren
Publicerad: 31 mar 2014 09:24
Ingen faktatext angiven föreslå
Artikeln är inte placerad. föreslå