(Foto: Per Sjödahl)
Vi kan med största sannolikhet säga att det är sista gången vi har sett Melodifestivalen - ett TV- spektakel, som både älskas och hatas av svenskarna – i årets format. Årets delfinaler har sågats jämns med fotknölarna av både journalister och branschfolk och TV-tittarna har protesterat genom att rösta allt mindre för varje delfinal. Istället för att tidigt bemöta kritiken har SVT kört vidare i samma stil och inte förrän nyligen tagit bladet från munnen och uttalat sig om att de kommer att sätta sig ner och analysera situationen. Mycket talar för att det kommer att bli stora förändringar.
Vad är det som kan ha gått så snett? Intentionerna från Björkman & Co var goda när det nya konceptet lanserades i höstas, nu skulle det satsas på humor och mindre på show och glam. Nour El Refai och Anders Jansson lanserades som programledare, som skulle ro detta i hamn. Inget ont om programledarna, som är två av våra främsta komiker, men med ett dåligt manus uteblev framgångarna, skämten föll platt till marken och skratten uteblev. Programledarna uttalade sig själva nyligen och sade att de inte fått tillräckligt med eget utrymme och kunnat påverka manus. Som åskådare, som känner till Nours och Anders kvaliteter, lider man med dem och förstår branschens kritik mot att det är svårt att nå en publik som många gånger består av barn och ungdomar som inte riktigt kan koppla till den många gånger vuxna humorn. Minnesvärda kommer dock Anders Janssons inhopp, som sin karaktär Tiffany Persson, att vara, liksom flickan Sigrid, som charmat svenska folket i sin roll som lillgammal allvetare.
Melodifestivalen handlar trots allt om musik och melodier, vissa glöms snabbt bort och vissa får ett längre liv på topplistor och på radio. Även om jag inte är odelat positiv till årets samtliga tio finalbidrag, så är kvaliteten ändå rätt hög om man jämför med tidigare år. Det har skett en föryngring där nya artister trätt in och gamla gjort sorti. Bengtzing och Clamp har ratats till förmån för nya, okända artister som Ace Wilder med ”Busy Doin’ Nothin’” som nu toppar de flesta listor och som räknas till en av årets skrällar. Ace Wilder kommer att nå långt i finalen idag lördag, på den internationella kvinnodagen, med sin Avicii och Icona Pop-inspirerade låt, som man inte bara kan låta bli att gunga i takt till. Den har i mina öron vuxit och kommer att bli en farlig utmanare till schlagerdrottningen Sanna Nielsen med ”Undo”, som många tippar ska vinna. Det är sjunde gången som Sanna medverkar och hon sjunger mycket bra, men frågan är om det kommer räcka ända fram? En annan tuff utmanare blir Eurovisionsvinnaren för Grekland, Helena Paparizou, med sin ballad ”Survivor” som också har vuxit, och vars framträdande blir allt säkrare.
Men YOHIO, Anton Ewald och Oscar Zias låtar: kommer inte många av de unga kvinnliga tittarna att rösta på dem? Svar jo, men dessa röster kommer att fördelas mellan dessa tre herrar och ingen kristallklar vinnare kommer därmed kunna utses. Mitt tips efter att ha sett det publika genrepet på den snygga Friends Arena, är att någon av de tre kvinnliga artisterna jag nämnt ovan kommer att plocka hem segern, sångfågelstrofén samt en biljett direkt till Köpenhamn i maj. Sent på lördag kväll vet vi om mina gissningar gick hem. Den största osäkerhetsfaktorn blir hur den utländska juryn, vars röster väger lika tungt som svenska folkets, kommer att rösta. Förra årets YOHIO tog hem tittarnas röster, men ratades av juryn. Får vi se något liknande i år? Den som lever får se.
Melodifestivalfinalen sänds på TV1 idag kl. 20.00.
Av Mikael Björnfot 08 mar 2014 11:01 |
Författare:
Mikael Björnfot
Publicerad: 08 mar 2014 11:01
Ingen faktatext angiven föreslå
Artikeln är inte placerad. föreslå