Magnus Bråth och Michael Wahlgren kan sedan nyligen lägga till författare i sina meritförteckningar. I samband med lanseringen av deras bok Guldläge på nätet gjorde de en undersökning av bankernas strategi och utfall inom sökmotoroptimering. Slutsatsen de kommit fram till i undersökningen är väldigt allvarlig då dessa banker är dels börsnoterade men också bör fungera som en förebild för andra företag i samma bransch inom nätstrategi. Förvånande nog så stämmer alltså inte det.
Vad ligger till grund för undersökningen?
Det första man bör förstå för syftet av undersökningen är att Google dominerar sökmarknaden i Sverige till runt 95%. Av svenskarna söker 90% efter produkter och tjänster på nätet, det blir då uppenbart att Google som intäktskälla är otroligt viktigt för många företagare och det debatteras om att vara ett företags viktigaste långsiktiga investering. Något som också påpekats tidigare är att utöver tyngden av att placera sig så högt du kan i sökresultat, allra helst på första plats, innebär också en högre placering desto fler kunder som du förvägrar till dina konkurrenter.
Uppskattningen har man gjort över 45 relevanta affärsområden ur bankernas perspektiv och 3.400 sökord inom dessa. Man räknar på 1% i konvertingsgrad att varje enskild kund är för bankerna värda 31.000 kr, baserat på bankernas börsvärde kontra antalet kunder. Sökresultaten för dessa sökord visar att bankerna missar att placera sig på de första 10 placeringarna som innebär förstasidan i ett ungefärligt snitt på 90% av fallen för Handelsbanken, Nordea och SEB. Swedbank är något bättre med dryga 65% men det bör nog fortfarande klassas som katastrof. I affärsområdena och på de utvalda sökorden görs det årligen 10 miljoner sökningar och då har man räknat fram missade intäkter på över 2 miljarder tillsammans för bankerna. Det är tvivelaktigt att någon av dessa banker skulle tacka nej till att ta del av dessa intäkter.
Vad dessa banker kan göra annorlunda
Inom nischen för webbutveckling och optimering av en webbplats för sökmotorer handlar det mesta om erfarenhet och kunskap. Något som de flesta inom branschen bör kunna skriva under om. Självklart kan man ha en viss förståelse för att det inte är lätt att detaljstyra en sådan stor organisation och göra snabba förändringar men försumbarheten är övertydlig. Men det handlar om affärer, något som dessa banker bör vara väl medvetna om och intresserade av. Amatörmässiga misstag i designen påpekas som en del av problemet, föråldrade webbplatser och felaktig programmering. Allvarliga signaler på att det finns ett problem som borde ha åtgärdats för länge sedan.
Många sökmotoroptimerare anser att ett problem inom branschen är svårigheten för företag att välja en passande leverantör. Det finns många alternativ och alla är inte bra. Bankerna får in kunder till sin stock trots dessa uppdagade problem och anses också möjligen vara en av anledningarna till varför det ser ut som det gör. Säkerligen har man vid tidigare IT-projekt haft SEO-konsulter inblandade men det är desto svårare att avgöra om de använt sig av en renodlad leverantör för optimeringstjänster. Detsamma gäller också webbplatsen i sig. Att fortfarande använda sig av frames i uppbyggnaden av sin webbplats är makalöst vilket två av bankerna gör idag. Pengar att investera finns ju uppenbarligen, dessutom med den potentiella ökade intäkten som morot borde nästa veckomöte handla om att anlita en passande webbyrå som kan design och att hitta en kompetent leverantör för hjälp med sökmotoroptimeringen. Ett uppdrag som flera nyfikna hoppas att Michaels bolag kan lyckas landa med hjälp av undersökningen.
Undersökningens slutsatser
Magnus och Michael har givetvis inga faktiska uppgifter direkt från bankerna men man har gjort uppskattningar som bör kunna stämma in ganska bra på verkligheten. Samma metod som företagare använder dagligen i sina verksamheter när man siar om framtiden och försöker spå utvecklingen.
De som är inbitna inom sökmotoroptimering vet hur pass konkurrensutsatt dessa segmentet är. Bankerna spenderar årligen miljarder på marknadsföring i andra kanaler och bankerna gör stora vinster trots dåligt utfall i sökresultaten. Michael kommenterar, ”Detta innebär att bankerna delvis eldar för kråkorna då en del av denna marknadsföring resulterar i sökningar på Google som de inte fångar upp.”
Man säger också att samma sak upplevs inte bara exklusivt för storbankerna utan det verkar vara gemensamt för många av våra svenska storföretag. Trots att dessa typer av storföretag möjligtvis har en viss gräddfil inom många kanaler pga sina stora marknadsandelar är det ingen ursäkt för bristen på respekt gentemot sina aktieägare. Det handlar trots allt om i grund och botten företag med ett vinstdrivande intresse och man har ett gemensamt ansvar till sina aktieägare. Frågan är om och när vi kommer få se någon skillnad för dessa bankers nätstrategi och om det anses tillräckligt skandalöst för att dyka upp på företagens bolagsstämma?
Av Nikolas Palmgren 01 feb 2014 11:45 |
Författare:
Nikolas Palmgren
Publicerad: 01 feb 2014 11:45
Ingen faktatext angiven föreslå
Artikeln är inte placerad. föreslå