sourze.se

Fotograf: Bryd3n (YouTube) 

Acceleration betyder fartökning

Stillastående till 100 km/tim på 3 sekunder. Sådant är inte förbjudet. Ännu. Onödigt? Nejdå, en rungande protest mot stillaståendet. Minns bara att om man inte slår av på gasen inom några sekunder ytterligare med den 198 hk starka Suzuki Hayabusan: Då väntar Farbror Blå med Blanka knappen i nästa kurva. Han erbjuder tre alternativ: 1000 kr i böter, 2000 kr i böter eller ett snabbt byte - fem månaders indraget körkort mot ett dygns körtillstånd. Allt beroende på vad han såg i sin lasermätare.

Visst ska man hålla sig till lagar och förordningar. Ni skulle bara veta hur skamsen jag är efter några mil krokig 70-väg ute på skogarna avverkad i 110 km/t i snitt. Usling och dumma dumma mig tänker jag medan jag ångrar mig bittert med en iskall pilsner i handen. Förnöjt mysande.

Varför sitter man där framför brasan under den 8-9 månader långa vintern och bara minns en del kurvor på den snyggt asfalterade favoritvägen med sin tjatiga 70-skyltning? Efter den där vänsterkurvan följer en lätt högersväng, skymd av ett större gupp, en s.k. länsmansrygg. Sommarminnen som filmsekvenser, rullande på insidan av pannbenet. Växla i tid och håll motorvarvet på bästa vridmoment. Längtan efter bar asfalt. Det rycker iväg på treans växel så det svartnar för ögonen.

En förklarande teori är det kittlande i civil olydnad. Dubbla tillåtna hastigheten på en given vägsträcka i några tiotal sekunder utan straff och efterräkningar skänker en viss ro i kroppen. Bränn hela Husby och grannarnas bilar - helt utan efterräkningar. Men klockas du för 25 km/tim för fort av en fartkamera och bums dras körkortet in på fyra månader. Oavsett om du mister ditt jobb och framtid som chaufför och ditt liv slås i spillror. En liten spark i smyg mot det märkliga samhälle vi lever i känns fint i gashanden.

En annan är en närhet till naturen, dess färger och dofter. Att sätta sig en stund i dikeskanten och lukta på blommorna ger godan ro och fåglarna hörs när du tar av dig hjälmen. Anbefalles från april till september.

En Suzuki Hayabusa, ett av exemplen på befintliga supermotorcyklar, har en toppfart kring 307 km/tim. Akademiska värden för oss knusade  svenskar. Ingen vågar pröva dess kapacitet och testa dess resurser, har jag hört. Men jag kan berätta att motorvägen är rätt smal och skogen i ögonvrårna liknar en tätt klippt granhäck vid trehundra kilometers hastighet.

Hojen kom ut på marknaden för 14 år sedan och leder effektligan ända till en 240 hk sportmaskin med V6-motor kom ut förra året. Det kan komma ännu värre intressanta innovationer och tanken svindlar. Hur långt kan man utveckla en motorcykel?

Själv har jag med stigande ålder insett att tankspriddhet vad gäller sidostödet börjar tära för mycket på kontot för plastkåpor. Skaffade en MX5 häromåret - en liten 150 hk sportbil som garanterat inte trillar omkull när man glömmer  sidostödet. Och att välta den i en kurva - nästan omöjligt. Samma muntra lekar under sommarhimmel blå. På fyra som på två hjul.


Om författaren

Författare:
Lennart Lundwall

Om artikeln

Publicerad: 09 aug 2013 09:02

Fakta

Ingen faktatext angiven föreslå

Plats

Artikeln är inte placerad. föreslå

Dela artikeln

Länk till artikeln: