sourze.se
Artikelbild

Kroppshets och sexism

Tänk er den där chokladreklamen där en mörk, kraftig och mjuk choklad förs långsamt mot en kvinnas läppar. Eller när Eva Longoria krypdansar bärandes spetsunderkläder i en kattmatsreklam.

I Aftonbladet och Expressen, Sveriges två största kvällstidningar, bedöms dagligen kändisar efter sitt utseende. Kilon ska gissas och klänningar ska dissas. Ständigt denna fokusering på hur en kropp ska se ut, och vad som sitter på den. Om man tittar på TV så är det samma visa; det går knappt en reklampaus utan att en halvnaken modell åmar sig på TV-skärmen för att sälja något i stil med schampo/choklad/bilar/beauty creams och allt vad som kan kommas på.

Jag ser mig inte som en moralist - fri sexualitet och rätten till sin egen kropp är något jag håller högt. Men jag tycker det är förkastligt att vi dag efter dag ska behöva matas med intryck om den kvinnliga kroppen. Att den aldrig lämnas fri från bedömning. Och du behöver hänga på gymmet sju gånger i veckan för att få vara med i en kalsongreklam. Vad som är skrämmande, är inte det faktum att jag aldrig kommer bli kalsongmodell, utan hur alltsammans påverkar vår syn på kvinnor. För mycket av det vi konsumerar, medvetet och omedvetet, är fyllt av sexism.

Sexism innebär att människor sexualiseras, objektifieras och stereotypiseras. Sexualisering, där en person finns i en bild, eller i film, där situationen egentligen inte kräver att personen utstrålar sexualitet. Tänk er de där chokladreklamerna där en mörk, kraftig och mjuk choklad förs långsamt mot en kvinnas läppar. Eller när Eva Longoria krypdansar bärandes spetsunderkläder i en kattmatsreklam. Det är typexempel på sexualisering som både är onödig, och skickar signalen att kvinnor enbart är till för att behaga.

Objektifiering, innebär att en person reduceras till ett passivt föremål, istället för en egen handlande aktör. En reklamfilm som har gått den senaste veckan ställer frågan om "att en kraftfull men tyst italienare torkade mitt hår varje morgon". Där en man, helt rakt ut, jämförs med en produkt. Ett objekt. För fenomenet drabbar inte bara kvinnor, utan män utsätts också för det.

Och stereotyper finns det i överflöd. Ständigt kvinnor i reklamer för skönhetsprodukter, ständigt män när det är byggvaruhus som ska promotas.

Men det finns ljusglimtar. Igår samlades tusentals människor i en demonstration mot sexism. Tidigare i veckan så berättade tusentals människor på Twitter varför de inte längre tänker tolerera sexism. Hashtagen #hejdåsexism var en av de mest populära under ett par dagar och fylldes med mängder av historier från människor som har fått nog. Människor som är trötta på att på att kvinnor och män sexualiseras, objektifieras och ständigt blir stereotypt porträtterade, och gör något åt det.

Det tycker jag är beundransvärt.


Om författaren

Författare:
Joakim Jakobsson

Om artikeln

Publicerad: 26 maj 2013 06:00

Fakta

Ingen faktatext angiven föreslå

Plats

Artikeln är inte placerad. föreslå

Dela artikeln

Länk till artikeln: