Registreringar av bilar i Europa är dyster läsning. Enligt Jan Wäingelin Dagens Industri den 17 oktober 2012 registrerades det under årets nio första månader 11,4 procent mindre Volvobilar i Europa. De tyska premiumtillverkarna gick det bättre för. Audi ökade med 5,5 procent medan BMW har registrerat 0,9 procent färre bilar, och Mercedes minskades med 1,1 procent. Japanska lyxbilstillverkaren Lexus ökade med 8,3 procent.
I Europa noterades en minskning av registreringarna med 7,2 procent. VW-gruppen som omfattar märkena VW, Audi, Seat, Skoda, Bentley, Bugatti och Lamborghini är störst i Europa med 2 411 087 registrerade bilar efter tre kvartal, 0,7 procent färre än ett år tidigare. Franska PSA Group minskade med 12,9 procent, Renault med 17,5, GM Europe med 12,3, Ford Europe med 12,3 och Fiat med 16,8 procent.
Enligt Håkan Matson i samma tidning väntar två tuffa år. Försäljningsraset i södra Europa har accelererat och för september månad var det i Grekland minus 48,5 procent Spanien minus 36,8 procent, Portugal minus 30,9 procent, Italien minus 25,7 procent, Frankrike minus 17,9 procent. Dessa länder har tillsammans tappat drygt 660 000 bilar i år jämfört med förra året.
Orsaken till raset är att människorna inte vågar köpa dyrare kapitalvaror eftersom ingen kan se ett slut på eländet. Matson skriver:
"Så länge den ekonomiska krisen i Europa inte tar några avgörande steg mot en lösning kommer människor att hålla i sina pengar och inte köpa nya bilar. Och förmodligen håller de ännu hårdare i dem när biltillverkare nu börjar skära ned och avskeda arbetare."
Av Yngve Karlsson 24 okt 2012 06:00 |
Författare:
Yngve Karlsson
Publicerad: 24 okt 2012 06:00
Ingen faktatext angiven föreslå
Näringsliv, Näringsliv, två, tuffa, år, väntar, orsaken, ekonomiska, raset, människor, vågar, köpa, dyrare, kapitalvaror | föreslå
Artikeln är inte placerad. föreslå