På lördag den 8 januari är det exakt tio år sedan Sourze lanserades på internet. Sourzes vision är densamma idag som då, att etablera sig som ett viktigt modernt kompletterande massmedium, som fullt ut utnyttjar internet, främst genom att låta vem som helst, som vill, agera journalist. Som redaktionell idé betyder det en potentiell ocean av nya källor - "sources", människor som vill vara med och skapa massmedia. Som affärsidé innebär det samma möjligheter till intäkter som traditionella medier, men till mycket lägre kostnad, eftersom vi inte har behovet att hålla oss med en stor egen skrivande och avlönad redaktion.
Sourze finns kvar efter tio år, har vi alltså lyckats? Inte ännu. Sourze har visserligen bidragit med över 30 000 publicerade artiklar, av både mängder av nya röster såväl som kända offentliga personer, och lästs av miljontals personer, men vi har ännu inte uppnått målet att vara ett brett massmedium med motsvarande läsarstöd som traditionella rikstäckande massmedier som till exempel Aftonbladet eller Dagens Nyheter. Dit är det i själva verket fortfarande långt, i alla fall mätt i antal läsare och i ekonomisk lönsamhet.
Men visionen är lika tydlig idag som för tio år sedan. Ordet blogg hade då ännu inte uttalats. Idag är bloggande och twittrande en naturlig del av massmedieutbudet, men det saknas fortfarande ett betydande massmedium som tar bloggarna på allvar och låter dem spela huvudrollen. Ännu råder ett läge med å ena sidan traditionell journalistik, så som den sett ut sedan mitten av 1800-talet, å andra sidan en gigantisk svårgreppbar så kallad bloggosfär som är översvämmad av skribenter som inte nödvändigtvis är de mest intressanta nya rösterna att läsa. Många av de mest intressanta har troligen ännu inte börjat skriva. Sourzes idé består i att välja ut och förädla användargenererat innehåll och på så vis skapa den nya tidens massmedium.
Sourze grundades år 2000. Sedan dess har vi på Sourze ständigt arbetat med att berätta om idén, bl a för finansiärer, så att idén ska få den tid den behöver för att lyfta ekonomiskt. Sedan snart tre år är investmentbolaget Traction AB ägare. Tractions grundare och ordförande, Bengt Stillström, delar Sourzes vision och ser samma potential. Vägen till att bli ett stabilt lönsamt företag har dock visat sig vara längre än vi trodde, bl a kanske för att vi var ute så tidigt med idén. Att någon kommer lyckas med den är vi säkra på, kanske blir det Sourze.
Det finns många som vi har att tacka för att Sourze har kunnat finnas de här första tio åren. Till alla er som känner er delaktiga vill vi därför farmföra vårt varma tack. Tillsammans har vi skapat något som kanske inte ännu verkar så revolutionerande, men som vi tror utgör en nödvändig inte onaturlig grund till ett långsiktigt medieprojekt som kommer ha stor betydelse i en inte så avlägsen framtid.
Av Redaktionen Sourze 05 jan 2011 12:37 |
Författare:
Redaktionen Sourze
Publicerad: 05 jan 2011 12:37
Ingen faktatext angiven föreslå
Artikeln är inte placerad. föreslå