sourze.se

Är trafikdöden ointressant?

Politikerna i Trafikverkets styrelse har glömt nollvisionen, medvetet eller omedvetet.

Antalet dödade i trafiken i Sverige minskar och en del tycks anse att över 300 dödade per år är acceptabelt. Så låg är ambitionsnivån.

När konjunkturvändningen blir starkare kan man dessvärre befara att även de svåra olyckorna blir fler, anser Jan Sandberg, vd för trafiksäkerhetsorganisationen NTF.

Trafikforskaren Ulf Brüde vid Statens väg- och transportforskningsinstitut har förhoppningen om att "bara" 220 personer ska omkomma i trafiken 2020. Det är en tydlig illustration av den s.k. nollvisionens haveri.

Det är inte överraskande - vem som helst kunde förstå att det inte var en vision utan politisk bluff.

Detta elände - plus kopplingen till klimatfiaskot - kommer att fortsätta så länge Trafikverket tillåts satsa miljard efter miljard på nya vägar i stället för att fokusera på säkerhetsfrågorna.

Hur länge ska de ansvariga politikerna fortsätta att sitta med armarna i kors?

Livet är faktiskt viktigare än döden.


Om författaren

Författare:
Åke Askensten

Om artikeln

Publicerad: 10 okt 2010 18:58

Fakta

Ingen faktatext angiven föreslå

Plats

Artikeln är inte placerad. föreslå

Dela artikeln

Länk till artikeln: