sourze.se

En socialdemokratisk mardröm

Sahlin & Co får enorma problem när de ska säga nej till 28 miljarder till kollektivtrafiken.

Socialdemokraterna har utåt sagt sig vara nöjda med beslutet om en folkomröstning om "Förbifarten" i Stockholm under förutsättning att S, V och MP får regeringsmakten. Men det är som vanligt efter en förhandling: alla är både nöjda och missnöjda, mer eller mindre.

När Socialdemokraterna börjar fundera på vad de gått med på kommer nog kallsvetten att infinna sig. För S är ett splittrat parti i frågan. Och utgångsläget är allt annat än positivt för deras del inför alla debatter i valrörelsen. Det kommer att bli alltför mycket å ena sidan och å andra sidan.

Det bör observeras att motorvägens miljarder ställs mot samma miljarder till kollektivtrafiken. Winner takes all - och det gör det omöjligt att argumentera både för det ena och de andra.

Efter alla vackra ord om kollektivtrafiken i överenskommelsen mellan S, V och MP blir det minst sagt knepigt för S att debattera MOT kollektivtrafiken.

Deras stöd till "Förbifarten" innebär att de tar bort 28 miljarder från kollektivtrafiken. Mona Sahlin & Co blir tämligen lätta debattoffer för allianspartierna. Samtidigt som de blir påpucklade av sin presumtiva regeringskompisar från V och MP.

Det hade varit betydligt klokare av Sahlin & Co om de istället hade gått med på att lägga "Förbifarten" på is under den kommande mandatperioden. Då hade de sluppit att förlora sin trovärdighet som vänner av kollektivtrafik. För det är i praktiken omöjligt att ge ett bra svar på den här frågan: HUR KAN NI SÄGA NEJ TILL 28 MILJARDER TILL KOLLEKTIVTRAFIKEN?

Ett rött mardrömsläge.


Om författaren

Författare:
Åke Askensten

Om artikeln

Publicerad: 20 apr 2010 22:15

Fakta

Ingen faktatext angiven föreslå

Plats

Artikeln är inte placerad. föreslå

Dela artikeln

Länk till artikeln: