Att sätta ett falskt toppbetyg framstår som en kriminell handling för mig. Det är ett bedrägeri och kan vara förödande för ett samhälle på sikt. Det borde kunna likställas med spionage, för det är ett förräderi mot samhället. Hur ska Sverige kunna stå sig i konkurrensen mot andra länder, om kunskapen inte värdesätts på högre nivåer?
Det måste ju ändå leda till en samhällelig katastrof om man låter kunskapen förfalla, speciellt som omvärlden med länder som Kina, Indien och Brasilien etcetera är på stark frammarsch och utvecklas i hög hastighet både socialt och ekonomiskt.
I det här läget tycker regeringen att det är tillräckligt att ge lite anmärkningar och straff till skolor, som sysslar med detta bedrägeri. I DN:s ledare Illusorisk rättvisa skrivs det lite vagt om ”orättvisa” då det blir inflation på högre betyg.
Vi lever väl i vår bomullsvärld här i Sverige med illusionen om att vi är störst, bäst och vackrast. Som Hans Rosling, professor i global hälsa, säger så kommer vi väl inte inse vidden av problemet förrän de länder som har mycket höga kunskapsnivåer sprungit om oss med hästlängder.
Vad gör vi då? När ska kunskap tas på allvar i det här landet?
Av Karin Holmberg 20 aug 2009 13:33 |
Författare:
Karin Holmberg
Publicerad: 20 aug 2009 13:33
Ingen faktatext angiven föreslå
Artikeln är inte placerad. föreslå