sourze.se

Elbilen skapar nya problem

Äntligen tycks det lossna för elbilen. Men det skapar problem för politikerna - och miljön.


Det är över 100 år sen den första elbilen kördes i Stockholm. Därför kan man tycka att det är högst rimligt om elbilen får sitt genombrott i vår huvudstad.

Energijätten Fortum och Stockholms kommun har startat ett projekt där modifierade hybridbilar laddas med el. Projektet måste betecknas som seriöst. Båda parter har starka finansiella muskler.

Enligt Fortums projektledare kommer man framöver att kunna köra bil för 1 till 2 kronor milen när man använder el som drivmedel. Att jämföras med dagens ca 10 kr för bränsledrivna fordon 12-14 kr litern.

Fantastiskt! Eller?

Bilisterna ska nog se med behärskning på detta. För vad händer om man kan köra bil för under 2 kr milen? Jo, bilismen kommer att öka i en omfattning som inte har varit tänkbar med fossila och andra flytande bränslen.

De elbilar som enligt Fortums planer ska fylla våra gator och vägar kommer att bli så många att den tilltänkta miljövinsten byts till sin motsats. Och om man ser till helheten är elbilar också problematiska för miljön.

Elbilar dödar, skadar, bullrar däcken och släpper ut farliga partiklar främst från däck, växellåda, bromsband. Och i hela kedjan finns det miljöproblem utom i de fall då elen är producerad med vattenkraft eller vindkraft.

Det politiska problemet är inte minst ekonomiskt. En övergång från dagens vanliga bränslen till eldrift med ett pris på 1-2 kronor per mil skulle innebära ett enormt skattebortfall för samhället.

Av både ekonomiska och ekologiska skäl kommer el för bilar att beskattas i stort sett som de i dag dominerande drivmedlen. Men kanske blir det någon rabatt därför att elbilarna ändå kommer att vara mindre miljö- och hälsoskadliga än fossilbilarna.


Om författaren

Författare:
Åke Askensten

Om artikeln

Publicerad: 13 jun 2008 09:31

Fakta

Ingen faktatext angiven föreslå

Plats

Artikeln är inte placerad. föreslå

Dela artikeln

Länk till artikeln: