sourze.se

Jysk skarvar i sin reklam

Är halva priset av 3,499 kronor 1,750? Nej, sa jag, och ställde Magnus Erlandsson, country assistant på Jysk, mot väggen. Jysk går vinnande ur spelet.

Allt som oftast lockar Jysk med "halva priset", men det som det kallar "halva priset", är sällan det riktiga halva priset. I exeplet i ingressen gäller det en skänk Liva som i reklambladet sägs säljas till halva priset under en period. Halva priset anges till 1750 kronor, ordinarie pris var 3499 kronor. Fel! Hälften av 3499 kronor är 1749,50. Och det är Jysk som tjänar på det. Visserligen bara en 50 öring i det nämnda fallet, men det finns exempel när de tjänar kronor på sin "halva priset"-yra. Magnus Erlandsson ger ett exempel på där vinsten - för Jysks del - uppgår till hela 23 kronor. Vad beror då detta förvillande marknadsföring på?

- Orsaken till att vi skriver som vi gör är att det skall vara lätt och överskådligt att se priset. Om vi sätter dit ören också så blir det genast rörigare då det tar mer plats, svarar Magnus Erlandsson.

Visst - jag, och säkert många med mig funderar säkert över vitsen med priser som slutar med till exempel 90 öre, men vi bör nog räkna efter innan vi lockas av dessa "halva priset"-priser.


Om författaren

Författare:
Maria Sågå

Om artikeln

Publicerad: 24 feb 2008 23:07

Fakta

Ingen faktatext angiven föreslå

Plats

Artikeln är inte placerad. föreslå

Dela artikeln

Länk till artikeln: