Jag erkänner! Jag har än en gång begått det veritabla misstaget att köpa Aftonbladet. Hur jag gång på gång kan upprepa detta misstag kanske kan besvaras av dyngspridarens marknadsavdelning. Själv har jag ingen aning, men misstänker att det är ett resultat av mina mörka och självdestruktiva inre krafter.
På sidan 10 i dagens Aftonbladet står att läsa om en "stackars" Gunnar Mäntymäki. Han lider av, vid sidan av kraftig övervikt och rökning, ett stort brock resulterat av ruttnande inälvor mm. Aftonbladets Andreas Victorzon udda stavning, "kanske kan jag bli kändis på det" gör stor sak av att Gunnar fått vänta i 5 år. Naturligtvis är det samhällets fel att Gunnar levt över sin kropps tillgångar i årtionden. Aftonbladet ringer upp en högst sannolikt helt ovetandes avdelningschef på Uppsala sjukhus.
Den sanningssökande Viktorsson, förlåt Victorzon, försöker förmå avdelningschefen att kommentera detta "övergrepp" men kan, likt de flesta andra sensationjournalister, nöjt konstatera att avdelningschefen inte vill uttala sig. Alltså är han skyldig, allt enligt Aftonbladets journalistiska retorik.
På sidan 16 hittar vi Lena Mellin. Utnämnd av Aftonbladet för något år sedan till att vara en av sveriges största opinionsbildare. Observera att det var just Aftonbladet självt som utsåg henne. I normala fall publiceras dylika tillkännagivanden i en personaltinding eller motsvarande. När det gäller Aftonbladet däremot skall alla känna till och ta del av denna "sensationella" nyhet. Det är det som är så skrämmande. En kvinnas högst privata åsikter formulerade i en tabloid får stora delar av befolkningen att ändra åsikt. Den som närmare studerat Lena Mellins retorik finner att man kan finna samma resonemang på villken förbittrad ljugarbänk som helst i detta avlånga land. Privat tyckande utan någon som helst empiri!
Det som är så fruktansvärt skrämmande med detta är att Aftonbladet nog har helt rätt. Lena Mellin är en stor opinionsbildare. Folk sväljer denna dynga och tar den för sanning.
På sidan 29 i samma tidning finner vi en gratulations- annons. Det är Mikael Samuelsson, 47, försäljningschef på Aftonbladet som vunnit Schibsted sales awards. Vem fan brys sig förutom Samuelsson själv? Skryt om den egna personalen till betalande tidningsköpare och ingenting annat.
Ni som läser denna skit inklusive jag själv, upplev livet självt istället för att sitta hemma och läs Aftonbladet och Expressen. Bilda er en egen uppfattning istället för att entrepenera ut sanninsgsökandet till avskrädestabloider beskrivna ovan.
Av Göran Larsson 10 feb 2008 11:52 |
Författare:
Göran Larsson
Publicerad: 10 feb 2008 11:52
Ingen faktatext angiven föreslå
Artikeln är inte placerad. föreslå