På torsdagen den 080110 presenterade indiska Tata Motors sin omtalade folkbil, världens billigaste bil. Den kommer att kosta motsvarande 16 000 kronor. Det motsvarar en svensk låg månadslön.
Målgruppen är Indiens snabbt växande medelklass. De kommer att få en bil på 33 hästkrafter, vilket är ungefär det samma som VW bubblan och Renault 4CV och flera bilar från 1940-50 talet. Tata Nano får motor där bak med drivning på bakhjulen precis som våra billiga bilar då. Vi får inte glömma minstingen Fiat 500. Gammalt recept kommer igen.
Den ser luftkyld ut och saknar alla finesser, men kan utrustas en del. Den gamla steglösa automatväxeln från DAF/Variomatic kommer igen här i utvecklat skick. Borde passa perfekt säger jag som hade en DAF 44 några år.
Trånga bilar är farliga bilar, för genast som de börjar skrynklas ihop vid en krock, så blir det farligt för passagerarna. Även om nu Tatas ledningar säger tvärtom.
Jag får ett intryck att detta är en stadsbil, lågfartsbil för Indien och kanske Kina. Den behöver nog hyfsade gator. Der ser inte ut att vara bygd för genuina byvägar med stora hål och grova spår. Den är dock ett stort steg från alla de motorcyklar och skotrar som hela familjer åker omkring på nu. Den kommer att dra obetydligt mer bensin än motorcyklarna för den tycks ha en högteknologisk motor. Man får ut många hästkrafter ur lite kubik, så att säga.
Tato Nano känns som att börja om på Europas 1940-tal. Det var denna sorts småbilar som satta Europas folk på hjul. Jag ser inte denna bil som ett miljöhot. Men om Indiens medelklass snabbt "växer ur den" och ska ha bilar i vår medelklass, då blir det kris.
Av Jan Brunnegård 12 jan 2008 19:54 |
Författare:
Jan Brunnegård
Publicerad: 12 jan 2008 19:54
Ingen faktatext angiven föreslå
Artikeln är inte placerad. föreslå