Två 15-åriga flickor dödades i en olycka utanför Örebro. De hade gått av bussen och höll på att korsa vägen i morgonmörkret då de blev påkörda av en bil. Föraren hann inte bromsa.
Bilisterna tänker inte alltid på att många barn och gamla - två riskgrupper i trafiken - åker buss. Myndigheterna och politikerna vet det. Men Vägverket, som har ansvar för trafiksäkerheten, prioriterar motorleder framför trafiksäkerhet.
Nollvisionen framstår alltmer som den bluff den har varit ända sen tillkomsten i slutet av 1990-talet. Vägverket, vars politikerstyrelse aldrig märks i dessa frågor, har bara halvmesyrer att komma med också när det gäller just det här säkerhetsproblemet.
Det finns ett effektivt sätt om man verkligen vill minska antalet påkörda bussresenärer invid hållplatser. Nämligen att införa stopplikt för bilar när en buss stannar, en stopplikt som gäller tills de avstigande passerat gatan eller vägen.
Kanske för enkelt - och kanske alltför tidsödande för alla bråttombilister. Eller?
Av Åke Askensten 30 dec 2007 06:36 |
Författare:
Åke Askensten
Publicerad: 30 dec 2007 06:36
Ingen faktatext angiven föreslå
Artikeln är inte placerad. föreslå