sourze.se

Det ansvarsfulla kapitalet

"Det sker inga affärer på en död planet."

Orden är från David Brower, och de finns inristade i dörren till företaget Patagonias huvudkontor i Ventura, Kalifornien. Företaget tillverkar tillbehör för utomhussporter, bl.a. klättring, skidåkning m.m. Det som är annorlunda med den här verksamheten är att en så pass stor del av verksamheten är fokuserad på att ge tillbaka till naturen. Omsättningen är på 270 miljoner dollar, varav mer än 1 av detta ges till miljöorganisationer som godkänts av organisationen 1 For The Planet. 1 av omsättningen låter obetydligt, men det är för att vara i företagssammanhang radikalt. Få börsnoterade bolag, inte bara i Sverige, utan i världen, skulle acceptera detta, då 1 av omsättningen kan utgöra en stor del av vinsten. Beakta då att detta sker oavsett om företaget går med vinst eller inte. Detta gäller t.ex. inte för det annars berömvärda företaget GodEl.
Det här är inte ämnat att var en reklamannons för Patagonia. Patagonia kan på goda grunder kritiseras för att t.ex. bidra till klättringsturismens nedskräpning. Det jag vill peka på är att det faktiskt finns företag som år efter år visar att givmildhet och marknadsekonomi fungerar. Patagonia uppger själva att de genom att donera 1 av omsättningen har skapat sig ett namn som drar till långt fler kunder från andra områden än vad de skulle nå utan ansvarstagandet.

Idén att företag skall bidra till ett hållbart samhälle har starka kritiker. Den 21:a november 2007 intervjuades finansmannen Mats Qviberg i SR om hans syn på företag som skänker till välgörenhet. Han var starkt kritisk till att företag skall ta etiskt ansvar, och anser att detta är statens uppgift, och genom inbetalningen av skatten så borde alla problem vara ur världen. Noterbart är att Qviberg delar den kritiska synen på företagens givmildhet med vänsterpartiets talesman, som i samma program ansåg att det var omoraliskt att företag använde givmildhet för att få ett bra anseende, och därmed ett starkare varumärke. Den politiska cirkeln lever fortfarande.

Det som Mats Qviberg förbiser i sitt resonemang är att han själv, hans företag, samt alla företagets leverantörer och distributörer orsakar en förstörelse av vår omvärld som inget gammalmoderatiskt skatteresonemang i världen kan lösa. Qvibergs investeringsbolag kan framstå som en trovärdig aktör genom att ta socialt ansvar, om inte annat så för varumärkets skull.

Min mor Birgitta Johansson-Hedberg är krönikör för Smålandsposten, och har en lång karriär bakom sig med ledande positioner inom bl.a. bankvärlden. I sin krönika i Smålandsposten i början av Maj, där hon använde det småskaliga familjejordbruket som ett exempel på en verksamhet som bedrevs på ett sådant vis att det var hållbart i ett längre tidsperspektiv, och kom till nytta för nästa generation. Dagens riskkapitalister har en osentimental syn på ledning och styrelse vilket är bra för en effektiv avkastning, men tidshorisonten är för kort för att vara hållbar.

Patagonia har visat att ett hållbart företagande går att kombinera med bra lönsamhet. Antalet företag som ansluter sig till nätverket 1 For The Planet ökar för varje månad. Själv tog jag i år beslutet att ansluta min konsultverksamhet. Frågan om gemensamt ansvar är viktig. För faktum är att påståendet är sant. "Det sker inga affärer på en död planet."

För er som vill läsa Birgitta Johansson-Hedbergs krönika följer här en länk till en återgiven version, då originalet ingår i en betaltjänst på SMP.

Länk: theorchidblog.blogspot.com


Om författaren

Författare:
Petter Hedberg

Om artikeln

Publicerad: 25 dec 2007 15:28

Fakta

Ingen faktatext angiven föreslå

Plats

Artikeln är inte placerad. föreslå

Dela artikeln

Länk till artikeln: