sourze.se

Svenska bilbranschen ej trovärdig i miljöbudskap

"Den svenska bilbranschen ordnar klimatseminarier, gör reklam med miljöbudskap och jobbar för att få fram nya miljöbilar och bränslen. Men deras miljötrovärdighet dras i smutsen av branschorganisationernas framtidsfientliga kampanjer."

Det såldes färre nya bilar i Europa i september, bara 1,42 miljoner stycken. Det är svagt nedåt. Väldigt många bilar blir det ändå. Jag har svårt att tycka särskilt synd om bilindustrin.

Är det då bra för miljön att det säljs färre bilar, eller dåligt att vi fortsätter köra de gamla? Ja, om du ställer frågan till bilbranschen är svaret tydligt att det är bra med fler nya bilar. Sanningen är dock inte riktigt så enkel.

Jag deltog nyligen i ett seminarium med Volvo. Deras företrädare försökte visa att det var bra för miljön med fler nya Volvo-bilar. Till saken hör att just Volvo gör de bilar som släpper ut mest i EU. De är längst ifrån att nå EU:s frivilliga mål för nya bilars utsläpp. För att visa att de nya bilarna var bättre för miljön tvingades han jämföra en av deras minsta nya bilar med en Volvo 240 från 1985 utan katalysator. Då vann den nya bilen miljökampen. Det blev i det närmaste patetiskt.

Nu vill EU göra om sitt frivilliga mål för bilars utsläpp till en lag. Inga nya bilar ska få släppa ut mer än 120 gram koldioxid. Industrin brukar fråga efter gemensamma regler, men när det kommer till kritan gillar de det inte. Volvo motarbetar de nya EU-reglerna.

För 10 år sedan gjordes kampanjen "Bli miljöaktivist - köp ny bil" av Bil Sweden. De är en branschorganisation för bilindustrin, där Volvo ingår. Kampanjen anmäldes då som vilseledande reklam, men friades. Inte för att de har rätt i sitt påstående, utan för att det inte går att fälla en branschorganisation för vilseledande reklam. De anses nämligen inte ha vinstsyfte, och omfattas därför inte av reglerna. Under täckmantel kan alltså biltillverkarna säga vad de vill.

Det krävs kraftigt skärpta regler för nya bilar för att kunna påstå att fler nya bilar är bättre för miljön. Och sådana vill inte svenska bilbranschen ha.

Bilbranschen i Sverige är synnerligen politiskt aktiv, under många olika namn, och givetvis finns ett eget vinstintresse i bakgrunden.

Utan Bilen Stannar Sverige drev kampanjer mot Miljöpartiet inför valet 2006. Deras kampanj "det finns ingen tunnelbana i glesbygden" gick ut på att skrämma upp folk för Miljöpartiets gröna skatteväxling, genom att sprida felaktig information om vad skatteväxlingen inneburit för glesbygdsbor. Utan Bilen Stannar Sverige är ett samarbete mellan Bil Sweden och Motorbranschens riksförbund.

Det finns också en nära koppling till det s k bensinskatteupproret, som aggressivt arbetar för ett sänkt bensinpris och som påstår sig ha en miljon namnunderskrifter. Dess talesperson har arbetat med Utan Bilen Stannar Sverige. Motorbranschens riksförbund har fortfarande reklam för kampanjen på sin hemsida.

Det finns en dubbeltydighet i budskapet från svenska bilbranschen idag. De ordnar klimatseminarier, gör reklam med miljöbudskap och jobbar för att få fram nya miljöbilar och bränslen. Deras miljötrovärdighet dras dock i smutsen av branschorganisationernas framtidsfientliga kampanjer.


Om författaren

Författare:
Maria Wetterstrand

Om artikeln

Publicerad: 17 okt 2007 13:22

Fakta

Ingen faktatext angiven föreslå

Plats

Artikeln är inte placerad. föreslå

Dela artikeln

Länk till artikeln: