sourze.se

Överraskningarnas arkitektur

Carl Bergstens verk bör upplevas på plats - eller genom att läsa Bonnie Festins bok

När jag skrev en uppsats om arkitekten Carl Bergsten 1879-1935 för sex år sedan retade jag mig över att det inte fanns någon bok om dennes liv och verk. Nu finns det en sådan, "Carl Bergsten - en arkitekt och hans former" av Bonnie Festin. Författaren är intendent vid Norrköpings stadsmuseum, en lämplig utgångspunkt då arkitekten var från orten och ritade flera hus där. Han hade tagit starkt intryck av den tyska jugend-varianten under en resa 1904 och ritade sedan flera byggnader i denna stil som Hjorthagens kyrka i Stockholm och S:t Olofsskolan i Norrköping. De kännetecknas av ett expressivt uttryck med geometriska former och väckte mycket uppseende i samtiden.

Carl Bergsten blev sedan influerad av klassicismen och mer lågmäld i uttrycket. Kända byggnader från denna senare period är Liljevalchs konsthall i Stockholm och Göteborgs stadsteater. Men han ritade även flera villor i Stockholmsområdet och i Kalmar. Alster som Skånska Handelsbanken i Lund och Skandinaviska Kreditaktiebolagets bank i Norrköping passerade även ritbordet.

Under hela sin verksamhetstid var Carl Bergsten en överraskningarnas arkitekt som ofta var i otakt med de inhemska strömningarna. Man finner många oväntade detaljer och lösningar efter att ha studerat byggnaderna ett tag. Han nöjde sig inte med att rita husen utan i sann Arts and craft-anda designade han även ofta dess inredningar, och mer för den egna familjen även kläder och smycken.

Just eftersom arkitekten även ritade inredningar och idag rätt okända hus är författarens metod lyckad. Hon har nämligen rest till objekten med en fotograf för att dokumentera och samla intryck. På så sätt och genom annan forskning har hon kunnat ta fram uppgifter om inredning och arkitektur som annars fått högst begränsad spridning. Det är resultatet av ett idogt pusselarbete som sedan kommer läsaren till del, liksom en både kunnig och personlig presentation av byggnaderna. Att sitta och bläddra i boken och ta del av bildmaterialet är en upplevelse.

Betänksam blir jag över källförteckningen. Här saknas flera viktiga verk om Bergstens byggnader som Ulla Thams bok om S:t Olofsskolan i Norrköping och Bengt O.H. Johanssons om Hjorthagens kyrka. Inte heller nämns avsnittet om Villa Andén i "Elva interiörer - från renässans till modernism". I texten hänvisas flera gånger till Stockholms stadsmuseum utan närmare förklaring. Min egen uppsats som lades fram vid Karlstads universitet år 2001 uppges vara från Örebro universitet år 1978. Något mitt ego överlever men gör det svårt för den som vill gå till källorna.

Flera sidor av Carl Bergstens verksamhet är relativt okända. I hans arkiv på Arkitekturmuseet i Stockholm finns många intressanta skisser och tävlingsbidrag som dem till en svensk kyrka i Paris och till ett nytt rådhus i Östersund. Vilken betydelse fick resan till Turkiet 1907 och vad uträttades egentligen under tiden som chef för möbelavdelningen på NK? Han var även en ledande arkitekturdebattör och undervisade på Kungliga Tekniska högskolan och Konsthögskolan. Att foga samman dessa verksamheter till en mer heltäckande monografi återstår fortfarande men med denna bok har ett viktigt steg tagits.




Om författaren

Författare:
Torbjörn Aronsson

Om artikeln

Publicerad: 09 jul 2007 16:08

Fakta

Ingen faktatext angiven föreslå

Plats

Artikeln är inte placerad. föreslå

Dela artikeln

Länk till artikeln: