Ett av världshistoriens märkvärdigaste skepp passerade Vinga härom morgonen. Jag skrev detta klockan tre på natten innan.
För tio år sedan sa en entusiast att det borde gå att bygga ett fullskaligt 1600-tals skepp och få det fullt segelklart för en långfärd. Efter några års bortavaro, främst Kina, är det nu i natten på väg in över Nordsjön mot hemmahamnen. Besättningen kommer att mötas av säkert tusen fritidsbåtar utåt Vinga fyr. Hjältarna och idealisterna är hemma igen.
Entusiasten fick säkert höra massor av glåpord, men samlade en skara omkring sig som sa att det var visst möjligt Sedan samlades bank och företagsfolk också omkring projektet och skaffa fram rundligt med pengar. Trots detta har bygget några ggr varit nästan i konkurs och stillestånd. Efter många förseningar och tekniska problem kom det iväg. Det var till och med ifrågasatt om kaptenerna ombord hade rätt behörighet.
Vad ska detta fantastiska fartyg göra nästa vecka eller nästa månad? Detta vet absolut ingen. Det finns inte den minsta plan enligt Göteborgs-Posten, över vad som ska ske. Eftersom pengarna nästan är slut igen så mönstrar besättningen av ganska så raskt utom en liten vaktstyrka? Då är detta imponerande fartyg bundet vid kajen för det får inte gå ut utan en tränad besättning sägs det. Inför resan till Kina hade många tränat i månader. Visst har Götheborg en rejäl dieselmotor och kan gå utan segel. Men vad säger sjöfartsinspektionen? Detta skepp är ingen vanlig motorbåt som man släpper ut hur som helst. Vem är ekonomiskt ansvarig för dyrgripen i nuläget? Kanske är det en stiftelse.
Jag vill inte raljera men kan detta vara det första fartyg som byggts för bara en enda resa. Nämligen för en svensk PR resa till Kina. Det är synnerligen olämpligt som fraktfartyg. Som kryssningsfartyg i lyxklassen duger den inte. Hur ska man då få inkomster på det? Genom ombordbiljetter vid kaj eller finns det flera idéer?
Det stolta skeppet kan förvisso bli en grann pärla i Göteborgs hamn. Men inte heller detta är förberett inför turistsäsongen som nu genast startar i juni. Skeppet stävar nu bara till en tillfällig kajplats under bron. Delar av älven är avlyst för annan trafik för det är rätt komplicerat att "angöra en brygga" med en väldig segelbåt som bekant.
Den väldiga resan har varit mycket lyckosam. Skeppet har gjort underbar reklam för svensk företagsamhet mm. Så till den grad att den kinesiska statsledningen tagit sig hit. Kanske har fartyget redan betalt sig självt via all denna reklam. Kanske mer pengar är på väg.
Men nog är det ett av de märkvärdigaste skepp som byggts och seglats, sett ur många perspektiv. Hade detta kunnat ske någon annan stans än i just den gamla redare och köpmannastaden Göteborg? Jag betvivlar det.
Kommunstyrelsens ordförande Göran P sa för någon dag sedan, att utan internationell hjälp så hade det inte blivit något av staden Göteborg alls? Nu har göteborgarna återgäldat mycket. Ni kommer säkert att lösa de återstående problemen också!
Av Jan Brunnegård 10 jun 2007 22:00 |
Författare:
Jan Brunnegård
Publicerad: 10 jun 2007 22:00
Ingen faktatext angiven föreslå
Artikeln är inte placerad. föreslå