sourze.se

Vad får bilen kosta?

Varje ärlig bilhandlare borde fråga kunden i dörren: "Vad får bilen kosta dig per år"? När träffade du en sådan handlare senast?

För 68 000 kr kan du köpa en underbar Volvo S 80 272 hk med fin utrustning, via MRF:s hemsida. Endast 6 år gammal är den. Givetvis har den sex cylindrar och turbo.

Den har ju också en sagolik utrustning. Automat, telef. fast mont m fjärr, ädelträpanel röd valnöt, trä / läderratt i grått, sidorutor, laminerat glas, innerbacksp m aut avbländ, el.infällbara backspeglar, stereo hu801 rds4cdm dby, larm, volvo guard m mms, mugghållare fram, färddator, elman.framsto. m minne fö, klimatanläggning ecc el., mugghåll. i bak. armstöd, konstantfarthållare, spoilerljus dimljus fram, elfällbara nackskydd bak., belysning yttre bakspegel, förvaringsbox i bagageutr, make-up spegel belyst, bagagehållare utdragbar, dragkrok delbart, motorvärmare kupéuttag.

All denna utrustning är avsedd att förgylla livet för teknikfrälsta som därtill är mästare på förkortningar. Men vad kostar det att laga dessa grejer när de börjar fungera dåligt eller rent av går sönder på det åttonde året? Ja det finns ingen övre gräns för detta. Kan man köra med bilen även om en del grejer är trasiga? Ja det kan man, för det mesta av denna utrustning struntar nog Bilprovningen i. Men hur roligt är det då?

Priset är ju sensationellt lågt för att bilen nog är nästan osäljbar till förståndigt folk. Nypriset i dag ligger på ca 400 000 kr. Så den har haft ett enormt värdefall. Alla som haft bil i några år inser, att har man turen att få allt att fungera så kan det bli en rimlig årskostnad även om försäkringen hamnar på 500-1000 kr i månaden. Men detta är en bil som måste vara ytterst begärligt objekt vid bilinbrott. Oj vad grejer det finns att plocka ut och sälja på stan. Man måste nog ha eget perfekt garage trots "volvo guard".

Men börjar saker att krångla så kan timkostnaden på verkstan betyda tusenlappar flera ggr om året för att rätta till småfel. Så köpa en rikt utrustad bil är ett lotteri som kan sluta hur som helst. Högpotenta motorer kräver noggrann dyr service. Annars kan det bli motorhaveri för 50.000 kr. Lagar du inte motorn är hela bilen värdelös.

I standardutförande kostar en sex år gammal S80 ca 100 000 kr och med ett värdefall på ca 20 000 kr året. Det ger en årskostnad på ca 46 000 kr eller milkostnad 30 kr. Plus kostnaden för försäkringen. Även en relativt billig bil känns ordentligt i en familjs ekonomi. Men S80 lär vara den mest köpta bilen sedan några år tillbaka. Hur har en vanlig familj råd med detta?

Men har du en S80 från förra året så kostar den ca 300 000 kr med ett värdefall på minst 45 000 kr året. Nu blir milkostnaden nästan 50 kr. Ja det finns kort sagt ingen övre gräns för vad kostnaden för en bil kan bli om man nu inte konsekvent gör tvärtom.

Det finns massor av körklara bilar för 10-20 000 kr, godkända av bilprovningen. De kan se rätt bra ut men saknar nästan alla finesser för de är ca 20 år gamla. Det finns nästan inga grejer som kan gå sönder på en gammal SAAB eller Volvo 240. Men de kan vara hur driftsäkra som helst för 20 kr milen om du kör 1500 mil om året. Nästan inget värdefall betyder billig årskostnad.

Bilhandlarna har lite tumregler i skallen. Bilen som kostar 20 000 kr kostar 20 000 kr på ett år/15 kr milen. 30 000 kr bilen kostar 30 000 kr att köra per år. Kärran för 50 000 kostar dig 35 000 kr. året. Det snygga åket för 100 000 kostar 46 000 kr. Klämmer du till med en ny bil för 300 000 kr så kostar det 70.000 kr dvs 50 kr milen. Trevlig resa!

Varje ärlig bilhandlare borde fråga kunden i dörren: "Vad får bilen kosta dig per år"? När träffade du en sådan handlare senast?

Bilen jag nämner överst kan verka skön men dräper sannolikt någons ekonomi framöver. Leta reda på en billig enkel bil och sköt den som en kattunge och du har en trogen hjälpare i flera år för mycket rimliga kostnader. Den bästa bilen är den betalda bilen! Den dyra bilen rasar i värde även om den står still i varmgarage. Men den dag som du har sparat ihop ett rejält kapital behöver du ju inte gneta längre.

Konsumentverkets hemsida har hjälpt mig räkna och MRF:s hemsida har varit till stor hjälp.


Om författaren

Författare:
Jan Brunnegård

Om artikeln

Publicerad: 02 apr 2007 15:31

Fakta

Ingen faktatext angiven föreslå

Plats

Artikeln är inte placerad. föreslå

Dela artikeln

Länk till artikeln: