sourze.se

Vägverkets politik kräver liv

Höga hastigheter är viktigare än säkerheten för Vägverket.

Vägverket medger att bussolyckan norr om Uppsala idag den 27 feb kunde ha undvikits om vägen haft någon form av mitträcke. De två bussarnas krock har hittills krävt sex liv och många har skadats.

Det handlar om prioriteringar. Vägverket som myndighet satsar miljarder och åter miljarder på nya höghastighetsvägar. Enbart två planerade miljö- och hälsoskadliga motorleder i Stockholm beräknas kosta minst 50 miljarder. Samtidigt klagar politiker över att Stockholm inte får tillräckligt med pengar för motorleder. Varför inte lägga de pengarna på trafiksäkerhet i stället? Trafiksäkerheten - som Vägverket olyckligtvis också har ansvaret för - kommer i andra hand.

Ansvaret? Ja, det övergripande ansvaret är Vägverkets. Men vi ska komma ihåg att Vägverkets styrs av politiker. Eller kanske inte styrs?

Nollvisionen som kraftigt skulle minska antalet döda och svårt skadade i trafiken har visat sig vara en bluff. En politisk bluff. Vägverket och kommunerna har inte fått de direktiv som krävs för att klara nollvisionen. Då struntar de i det.

Vägverket och regeringen höjer den högsta tillåtna hastigheten till 140 km i timmen på vissa motorvägar med NTF:s goda minne. Samtidigt ondgör sig NTF med rätta över att den aktuella olycksvägen norr om Uppsala är en 90-väg.

NTF, Vägverket och de ansvariga riksdagspolitikerna talar med dubbel tunga. Och det kostar många liv.


Om författaren

Författare:
Åke Askensten

Om artikeln

Publicerad: 27 feb 2007 20:59

Fakta

Ingen faktatext angiven föreslå

Plats

Artikeln är inte placerad. föreslå

Dela artikeln

Länk till artikeln: