Läser i dagens GP och GT att Västtrafik sneglar västerut för att komma till tals med den dystra statistiken rörande fuskåkning.
Västerut innebär i det här fallet Oslo även om det inte är utan att man associerar till Homeland security och anti-terroriståtgärder då man läser Västtrafiks visioner för framtiden.
I korthet handlar det om att biljettkontroller ska utföras mot fordon mellan hållplatser genom att man stannar
fordonet och kör fram en buss lastad med kontrollanter och poliser som sedan äntrar fordonet och kontollerar
samtliga passagerares färdbevis. Om man är en bedragare som saknar giltigt bevis eller om man bytt från sommar-
till vinterjacka och månadskortet ligger kvar i den tidigare så föses man ut ur fordonet och på bussen där
polis eller ordningsvakt utför en identitetskontroll.
"Vi får inte bli Gestapo" säger Västtrafiks områdeschef Lennart Löfberg till GP. Nej det stämmer Lennart, ni får inte bli en hemlig statspolis, men det är väldigt oroväckande att det är lagen och inte ert sunda förnuft som tycks vara stötestenen.
I GT medger Löfberg att det handlar om att avskräcka potentiella fuskåkare genom att förnedra de som inte klarar kontrollen. Det begås värre brott mot de mänskliga rättigheterna i världen, men nog är det sagt att bestraffningar inte får vara förnedrande för människor?
De båda artiklarna målar upp en tydlig bild av en vriden världsuppfattning från Västtrafiks sida. En världsuppfattning där kommunala bolags budgetar ska fredas till varje pris. Där skiljelinjen mellan rätt och fel blir suddig och känslan för proportioner totalt bortblåst.
I båda artiklarna kommer den gamla välbekanta siffran 40 miljoner fram. 40 miljoner är tydligen vad Västtrafik kommit fram till att fuskåkandet kostar årligen. Vad ligger bakom de här siffrorna, hur har Västtrafik räknat för att komma fram till just 40 miljoner? Handlar det om 40 miljoner i uteblivna avgifter rakt av eller ingår kostnader för bekämpning av fuskåkande i siffrorna? Såna saker skulle vara mycket intressanta att få höra mer om. Ja, det och om Västtrafik anser att förnedrande straff hör hemma i 2000-talets Sverige givetvis.
Artikel i GP: Länk: gp.se
Artikel i GT: Länk: expressen.se
Av Joakim Hagström 05 jan 2007 00:25 |
Författare:
Joakim Hagström
Publicerad: 05 jan 2007 00:25
Ingen faktatext angiven föreslå
Politik, &, Samhälle, Politik & Samhälle, västtrafik, goes, rainbow, six, västtrafik, smider, planer, razzior, komma, tals, fuskåkarproblematiken | föreslå
Artikeln är inte placerad. föreslå