Ni kanske redan har hört historien, den är rätt gammal.
Stockholmaren säger till göteborgaren:
"När vi pratar om er brukar vi prata om Kålle och Ada; men när ni pratar om oss vad pratar ni om då?"
Göteborgaren svarar förvånad: "Er? Vi pratar la aldrig om er!"
Den i Göteborg lokalpatriotiskt korrekta synen på Stockholm är att huvudstaden ligger på baksidan av Sverige, är en avkrok, medan Göteborg utgör framsidan. Vi tänker oss gärna stockholmaren som stöddig och arrogant och - förlåt uttrycket - småkorkad. När stockholmaren kallar Östersjön för "havet" brukar den äkta göteborgaren få något stirrigt i blicken och om stockholmaren börjar jiddra fotboll hänger smockan i luften. Fotboll kan nämligen bara spelas i Göteborg.
Debatten om trängselskatt, eller biltullar, har dock nått stan. Biltullar är något som aldrig skulle genomföra i Göteborg. Vi bygger tunnlar och planerar nya broar och p-hus, allt för att underlätta fler bilar i city. Det är ju här i stan vi bygger bilarna, vi är en bilstad! Då kan vi inte agera som om bilar är problem, både som stressmoment och miljöfara. Avgaser och trängsel anses bra för affärerna och därmed tillväxten. Det vill vi ha mer av. I Göteborg styr svmp.
I Stockholm var det ett jäkla ståhej innan försöket med biltullar startade. Det blev en fråga om partipolitik. Stockholms socialdemokrater agerade motsatt vad deras kolleger i Göteborg skulle ha gjort och drev igenom försöket, medan borgarna protesterade allt vad de orkade. Borgarna vill gärna framstå som liberaler. Och jag ska strax återkomma till det underliga med detta.
För oinitierade göteborgare måste jag nämligen först berätta att när testet rullat på några månader har det visat sig att olyckskorparna som trodde på diverse problem har tystnat. Det fungerar näst intill perfekt. Trafiken har minskat betydligt, siffran 30 procent har nått rikets framsida. Nyttotrafiken tar sig fram lättare än förr och tillväxten inom leverantörsbranschen bör ha ökat. Det sägs till och med att man kan hitta parkeringsplatser i city och att restiden för bilister som väljer att betala för sig har minskat.
Nu ska alltså röstas om saken. Ska biltullarna permanentas eller skrotas? På ena sidan står borgarna som vill skrota idén, och på den andra svmp som vill permanenta. Som boende i Göteborg kan man bli lätt förvirrad. Var fan är politiken, ideologin?
Professor Nils Gottfries, nationalekonom i Uppsala, påpekade i SvD 13 januari i år den helt korrekta synpunkten att biltullar är en bra, klassiskt liberal och marknadsekonomisk idé som borde ha genomförts för länge sedan. Detta därför att "Tillväxten påverkas positivt av trängselskatten i den meningen att välfärden nyttan ökar när gatuutrymmet utnyttjas mer effektivt och negativa miljöeffekter minskar."
Därför finner jag det lika häpnadsväckande som vanligt att svenska politiker, som kallar sig liberaler, inte förstår vad som är klassisk liberalism och marknadsekonomi. Utan istället, också som vanligt, följer den populistiska linjen och hävdar att exempelvis biltullar hotar frihet och integritet, och man vädjar till bekvämlighet och egoism.
Borgarna i Stockholm borde rimligtvis rösta FÖR den liberala trängselskatten med sossarna röstar MOT. Men i Stockholm kanske allting är bakvänt? Vi i Göteborg vet inte säkert, vi bryr oss ju aldrig om er. Själv är jag ursprungligen från Örebro och betraktar händelserna så neutralt som möjligt.
Av Roger Lord 05 apr 2006 13:02 |
Författare:
Roger Lord
Publicerad: 05 apr 2006 13:02
Ingen faktatext angiven föreslå
Artikeln är inte placerad. föreslå