sourze.se
Artikelbild

En McSexy, tack!

Den som har flest prylar när han dör vinner, det har man hört förr. Men en riktig vinnare nöjer sig inte med det. Det ska vara rätt prylar.

I reklamvärlden har man i åratal använt begreppet sexighet som en avgörande faktor för en produkts säljbarhet. I stort sett vad som helst kan vara sexigt - ett foto, ett hus eller en matvara. Det är en obestämbar känsla av att produkten säljer sig själv, att den tilltalar ett stort antal människor, ligger rätt i tiden eller vad man nu vill att det ska betyda.

I Macvärlden är sexighet ett självklart kriterium för existensberättigande. I mitt hushåll prenumererar vi på Mac-tidningen Icreate, och den är full av läckra bilder på IPods, den senaste G5:an, ILifeloggor och andra praliner för den Macsugne. Detta serverat på ett skamlöst sexigt sätt med vackra vitt-på-vitt bilder med en ensam vit attiralj mot vit smeksamt gräddig bakgrund. Allt under förevändningen "produktinformation". Vitsen är givetvis att man ska känna en fläkt från den fina världen. Tankarna går till en exklusiv modetidning eller ett livsstilsmagasin som Wallpaper.

Min sambo: "När jag var tonåring dreglade jag över musiktidningar som Guitar Player och Kerrang, nu börjar snålvattnet rinna när jag ser det senaste IPodskalet i aluminium på en stramt lockande bild."

I nattens mörker återkommer de envisa bilderna ur magasinet:

"Smek mig, köp mig, äg mig, då får du göra vad du vill med mig. Men framför allt blir du sådär designat lycklig som du har velat bli sen du gick i gymnasiet fast du aldrig skulle erkänna det för en enda levande människa. Who’s your daddy?"

På franska heter hallick maquereau, makrill. Det förkortas mac.

Den som har flest prylar när han dör vinner, det har man hört förr. Men en riktig vinnare nöjer sig inte med det. Det ska vara rätt prylar. Designkulten bejakas i Macvärlden även på förpackningssidan. Nån gång före jul fick vi hem en Airport Express som tog flera timmar av tandagnisslande och support innan den behagade fungera för det trådlösa nätverket. En oansenlig vit dosa i vit högblank plast, storleken var ungefär som en kortlek. På ena sidan fanns det några uttag för USB und so weiter. På andra sidan en stickkontakt.

Den levererades i en exklusiv vit kartong med grå detaljer och det sedvanliga äpplet på. Inuti denna kartong fanns ännu en box, en mörkturkos kartong som såg ut ungefär som något man skulle kunna få sina noggrant utvalda Godivapraliner överräckta i. Stram elegans i kombination med mörkturkos återhållsam lekfullhet. På kartongen ingenting förutom ett vitt äpple och en diskret text i liten grad på kartongens översida: "Designed by Apple in California". Två timmar tog telefonsupporten.

Hur detta skrivs? På en laptop av märket Toshiba.

Illustration: Magnus Fermin


Om författaren

Författare:
Annika Nilsson

Om artikeln

Publicerad: 22 jun 2005 14:46

Fakta

Ingen faktatext angiven föreslå

Plats

Artikeln är inte placerad. föreslå

Dela artikeln

Länk till artikeln: