Varje gång du köper något tar du ställning, låter det jobbigt? Javisst det är jobbigt, men det är verkligheten. När du köper en vara eller tjänst tar du ställning för det företag som säljer den genom att ekonomiskt bidra till dess fortlevnad. Allt för många klagar på företags sätt att göra reklam, behandla sina anställda mm. Tydligen utan att förstå att konsumenterna har den slutgiltiga makten, eftersom många fortsätter handla hos dessa företag som de anser gör fel. Företag lever som bekant på sina köpare, utan köpare inget företag. Om tillräckligt många konsumenter skulle bojkotta de företag de ansåg gjorde fel, skulle företagen garanterat ändra sig. En del förespråkar statliga regleringar, men det finns alltid kryphål i regler och lagar. De fungerar bäst på pappret. Samt att man sällan åstadkommer djupgående förändringar genom förbud. Det finns dock inga kryphål ur det faktum att ett företag måste behålla sina kunder för att kunna överleva.
Jag är medveten om problemen som kan vara förenade med att göra medvetna köp, ibland finns inga alternativ, ibland är alternativen orimligt dyra. Men många av de varor som köps skulle kunna bytas ut mot andra alternativ. Många resonerar så att, det spelar ingen roll om endast jag slutar handla på en viss affär eller av ett visst märke. Och därför sparar man hellre några kronor eller slipper omaket att leta upp ett alternativ. Men då ska man heller inte klaga, då har man gett sitt medgivande till saker som förnedrande reklam dålig behandling av de anställda och många fler saker som människor talar sig varma om att de är emot.
Så utnyttja den makt du har som konsument nästa gång du går och handlar det fungerar bäst i längden!
Av Therese Klaar 20 maj 2004 00:47 |
Författare:
Therese Klaar
Publicerad: 20 maj 2004 00:47
Ingen faktatext angiven föreslå
Artikeln är inte placerad. föreslå