sourze.se
Artikelbild

Fame factory hotar Melodifestivalen!

Sandra Dahlberg vann inte på grund av sin låt eller sitt framträdande utan mest på grund av att Fame Factorys tittare styrde Melodifestivalens resultat i Umeå!

Jag måste erkänna att på grund av deltagande i Melodi-festivalen i Baltikum har jag hittills i år totalt missat den svenska melodifestivalen och dess intriger! Jag har varken följt låtarna, artisterna eller TV-sändningarna som ägt rum hittills. Men när jag hörde att bra moderna nutidsartister som Bosson och Bubbles hade slagits ut av schlagertanterna och en anspråkslös Fame Factory tjej, tyckte jag att det var dags att skärpa mig och kolla läget. Så jag tittade på ett inspelad videoband av sändningen från Umeå och fick klart för mig tre saker: 1 att Bossons låt "Efharistå" var onekligen den bästa i Eurovisions sammanhang; 2 att schlagertanterna gick vidare med en skittöntig 80 tals schlager och 3 att Fame Factory har blivit farlig för Melodifestivalen och i synnerhet för unga orutinerade artisters psykologiska hälsa!

Att Bossons låt borde ha gått vidare är en självklarhet. Fråga vemsomhelst som kan någonting om dagens populär- musik! Den röstande publiken gjorde ett miss helt enkelt! Låten är inte bara omedelbar, utan det är en låt av internationell klass, ungefär som "Se på Mig" som vann 1995 och "Kärleken är" som vann 1998. Båda dessa låtar delvis undertecknades av samma upphovsmän som "Efharistå" nämligen Bobby Ljunggren och Ingela "Pling" Forsman. Den tredje upphovsmannen, norrlänningen Henrik Wikström upptäcktes av undertecknad år 1988 då han skickade mig en sådan där gammal gul "Postens ljudkassett" innehållande en låt som var 10 år före sin tid. Jag minns hur jag kastade mig på telefonen och "beordrade" honom att slänga sig i en taxi till Skellefteås flygplats och flyga ned till min studio i Stockholm samma dag! Han kom, blev kvar och har sedan dess arbetat som en framgångsrik doldis i branschen. Låten "Efharistå" är ett schlagermästerverk och den måste gå vidare till finalen så att E-Type får någon ordentlig konkurrens!

Nu till schlagertanterna. Jag måste erkänna att jag alltid gillat Ann Louise Hansson som människa. Jag lärde känna henne i början av 80 talet när jag jobbade i hennes make Bruno Glenmarks studio i Stocksund. Hon är en riktig förtjusande dam och såvitt mina smaklökar kan minnas var hon en fantastisk kock! Hon förtjänar all min respekt. Men herregud Ann Louise du har ju haft din tid och du borde ligga och sola vid poolen i din villa i Riverian istället för att leka kvinnlig "Brandsta City Släckers" eller "Östen med Resten" genom att tönta dig på melodifestivalscenen! Towa Carson känner jag inte och jag blev inte ett dugg imponerad av hennes anspråkslösa framträdande men däremot kan jag berätta att allas vår Siw Malmqvist som enligt tidningsartiklar tillbakavisat kritiken från unga Bubblestjejerna är själv en dålig förlorare! Jag minns 1988s melodifestival i Malmö då Tommy Körberg under min ledning vann med "Stad i Ljus" hur vi antecknade att bland de hundratals som gratulerade oss på efterfesten saknades några vänliga ord från den sura Siw som blev grining över att hon slogs ut av en ung Lena Philipson som kom tvåa med "Om Igen". Nej, kära svenska folket, det var onekligen ett misstag att rösta fram dessa schlagertanter i Umeå. Det var inte bra för svensk musik och skulle de, mot all förmoda vinna finalen då lovar jag och förbinder mig härmed att som "straff" för min kaxighet, bjuda sourzaren Per W på en dyr middag på Stockholms finaste krog!

Det har rapporterats om hur stackars Fame Factorys Emil Sigfridsson blev knäckt av förlusten och skulle ge upp och söka sig till arbetsförmedlingen då han betraktar sin karriär som slut i och med förlusten i melodifestivalen. Jag minns en liknande förtvivlan hos gruppen Friends på 2001s melodifestival i Göteborg då de inte vann. Här måste jag faktiskt ge min gamle kollega Bert Karlsson en känga för sitt, av musikbranschfolk välkänt hänsynslösa sätt att i sträven efter att tjäna pengar på sin korvapparatsmusik, misshandla unga artister psykologiskt. Det är Bert och endast Bert som inger dessa falska förhoppningar om seger. Om jag hade fått en femtioöring för varje gång jag hört Bert säga "Vi Vinner! Vi vinner!" utan att ens ha hört konkurrensen skulle jag vara miljonär! Dessa ungdomar i Fame Factory är inte alltför olika dem som deltar i andra dokusåpor när det gäller deras övervärdering av det nya plötsliga kändiskapet. De är fullkomligt okunniga i musikbranschens intriger och de inbillar sig att svenska folket älskar dem bara för att de råker vara med i en TV dokusåpa! När då verkligheten slår till, som i Emil Sigfridssons fall nu, blir besvikelsen stor och jag förstår att han blev ledsen. Men till dig Emil vill jag bara säga så här: Du var faktiskt bra och du kan ha en hel artistkarriär framför dig och det finns faktiskt ett "liv" efter Bert Karlsson och Melodifestivalen. Din karriär har just börjat och det här är bara din första av många läxor. Ta lärdom av det och fortsätt köra ditt race oavsett hur det gick i Umeå!

Att Sandra Dahlberg gick vidare till finalen är för mig en gåta med en god förklaring. Hennes seger berodde på någonting som är en farlig utveckling och kan komma att få vår traditionella folkkära melodifestival att snart spåra ut. Oavsett vad min kollega Bert Karlsson tycker vill jag med 32 års erfarenhet i musikbranschen säga att Sandra Dahlbergs låt var dålig och artisten själv var medioker, ungefär som de mångtal körtjejer som skickade demokassetter till oss skivbolagsfolk på 80 och 90 talen och som ständigt fick nobben. Det enda som var bra var under hennes framträdande var den proffsiga "ABBA Voulez Vous-liknande" scenbakgrunden. Hon ska veta att hon gick vidare bara på grund av att Fame Factorys tittare röstade fram henne. Frågan är då om det inte är dags för SVT att omvädera det här med telefonröstningen som uppenbarligen påverkas av det faktum att en annan kanal har tittare som månader före melodifestivalen har möjlighet att lära känna en artist och bygga en relation till personen bakom artisten dagligen i en dokusåpa? Sandra Dahlberg vann inte på grund av sin låt eller sitt framträdande utan mest på grund av att Fame Factorys tittare styrde melodifestivalens resultat i Umeå!

Melodifestivalen är som vi alla vet, Svenska folkets populäraste TV program och just därför bör makthavarna vid SVT nu ta en allvarlig fundering över hur röstningen påverkas av andra kanalers TV program som Fame Factory. Jag undrar om det inte är dags att återinföra jurygrupper runt om i landet, även för deltävlingarna, som en komplettering till telefonrösterna? På det sättet kan deltävlingarna komma att få mer balanseratde resultat som representerar hela det svenska folkets och inte bara Fame Factory fansens åsikter. I annat fall kan TV3s dokusåpa bli en farlig hot mot allas vår melodifestival


Om författaren

Författare:
William Butt

Om artikeln

Publicerad: 07 mar 2004 19:15

Fakta

Ingen faktatext angiven föreslå

Plats

Artikeln är inte placerad. föreslå

Dela artikeln

Länk till artikeln: